logo Contact images

Marketeer

Marketeer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 14 september 2021

Wat is een marketeer?

Een marketeer zorgt ervoor dat een merk groeit. Wat de functie van een marketeer precies inhoudt, hangt volledig af van het merk, het product en het bedrijf. Aan een marketingplan en activiteiten gaan heel wat theorieën, research en psychologische inzichten vooraf. Op basis daarvan bepaalt een marketeer zijn of haar koers en wordt er een invulling gegeven aan de dagelijks marketingactiviteiten.

Doelstelling van een marketeer

Het voornaamste doel van een marketeer is een merk te laten groeien. Om dit te kunnen doen heeft een marketeer binnen zijn werk meerdere doelstellingen, zoals:

  • Een sterke merkidentiteit bouwen
  • De merkbekendheid vergroten
  • Nieuwe markten ontdekken en betreden
  • De doelgroep bereiken en aan zich binden
  • Leads genereren en omzetten in klanten

Wat doet een marketeer?

Een marketeer vormt de spin in het web; de schakel tussen de markt en een organisatie. Een marketeer staat midden in de markt én het bedrijf, onderzoekt wat de doelgroep nodig heeft, wat een bedrijf deze kan bieden en hoe een merk zich kan onderscheiden. Een marketeer kan leads genereren voor het sales team en nieuwe inzichten bieden aan productontwikkelaars. De werkzaamheden van een marketeer overlappen met die van een communicatieafdeling, waarmee een marketeer dan ook nauw samenwerkt.

Taken van een marketeer

De taken van een marketeer lopen uiteen en hangen af het merk en de verschillende doelstellingen. Een marketeer houdt zich o.a. bezig met:

Marktonderzoek

Om een merk te laten groeien, moet deze goed in de markt worden gezet – waarvoor diverse inzichten nodig zijn.  Zo wordt er een concurrentieanalyse, een doelgroepanalyse en een SWOT-analyse uitgevoerd. Wie zijn de grootste concurrenten en hoe onderscheiden zij zich? Wie valt er binnen de doelgroep en waar bevindt de doelgroep zich? Waar is deze te bereiken?  Welke kansen biedt de markt en wat zijn de bedreigingen? Wat zijn de sterkten en zwakten van een bedrijf binnen deze markt? Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van marketing? Door deze zaken goed in kaart te brengen, kan een marketeer de juiste marketingstrategie bepalen.

Marketingstrategie

In de marketingstrategie worden de missie en doelstellingen gedefinieerd. Doelstellingen worden SMART gemaakt – specifiek, meetbaar, actiegericht, relevant en tijdgebonden. Dit is nodig om resultaatgericht te werk te gaan, de resultaten te kunnen meten en de strategie te kunnen bijsturen indien nodig.

Er wordt bepaald welke koers er gevaren moet worden om de doelstellingen te behalen, waarbij de inzichten – verkregen uit het marktonderzoek – van groot belang zijn. De marketingmix wordt bepaald, de prijsstrategie, positionering, de marketingkanalen en aanpak.

Marketingmix

De marketingmix (ook wel propositie genoemd) wordt bepaald waarbij de vier P’s – Product, Prijs, Plaats en Promotie – optimaal op elkaar worden afgestemd, om zo de waarde van een merk, product of dienst te maximaliseren. Met de marketingmix onderscheidt de marketeer het merk van de concurrent.

Product – De USP’s van een product worden bepaald, wat verder gaat dan de product of dienst zelf. De klantreis en beleving spelen hierbij een steeds belangrijkere rol.

Prijs – Er wordt bepaald tegen welke prijs een product wordt aangeboden, tegen bijvoorbeeld een premium prijs of een lagere prijs, waarmee het product toegankelijk wordt voor een grotere doelgroep.

Plaats – Er wordt vastgesteld waar het product het beste aangeboden kan worden, zoals een fysieke winkel of via een eigen webshop of via websites zoals Amazon of bol.com?

Promotie – De beste promotiemiddelen en kanalen worden bepaald op basis van het budget, de doelgroep en de verkregen marktinzichten.

Positionering en branding

Om te kunnen groeien dient een merk sterk te zijn. Een product of dienst krijgt een sterke merkidentiteit aangemeten. Een merk bestaat onder andere uit een sterke merknaam, herkenbare vormgeving, een merkverhaal en een unieke merkbelofte. Een sterk merk is consistent binnen alle promotie- en communicatie-uitingen, zodat deze direct herkend wordt door de doelgroep.

Marketingkanalen en benadering

Er wordt een marketingplan gemaakt en gekeken naar welke on- en offline marketingkanalen de beste resultaten opleveren – en dus de hoogste ROI. Een goede en gebruiksvriendelijke website vormt de online thuisbasis. Social media en advertentiecampagnes worden doorgaans gebruikt om websitebezoekers te genereren. Verder wordt er gekeken naar contentmarketingSEO, e-mailmarketing en marketing automation. Alle kanalen en activiteiten worden zo ingericht dat zij elkaars effect versterken. Aan ieder onderdeel worden specifieke doelstellingen gekoppeld, zodat de effectiviteit en resultaten per onderdeel gemeten kunnen worden.

Een marketeer zorgt ervoor dat een merk optimaal groeit. Een marketeer vormt de schakel tussen de markt en het bedrijf. Zo onderzoekt hij of zij welke behoefte de doelgroep heeft en hoe hierop ingespeeld kan worden. De markt, inclusief concurrentie en ontwikkelingen op marketinggebied, worden in kaart gebracht. Er worden verschillende doelstellingen vastgesteld, die samen zorgen voor een optimale groei van het merk. De marketingmix en positionering worden bepaald en er wordt gewerkt aan een sterk merk. In een marketingplan worden de specifieke marketingkanalen en activiteiten concreet gemaakt.

DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Online marketing consultant. SEO. Marathonloper. Muziekliefhebber. Duiker.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Begin nú, want later is al lang begonnen.