logo Contact images

Online marketing

Online marketing
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 14 september 2021

Wat is online marketing?

Online marketing – of internetmarketing – is het vermarkten van een product, dienst of merk via het internet. Online marketing omvat alle online marketing activiteiten die worden gebruikt om diverse bedrijfsdoelstellingen te behalen.

Doelstellingen van online marketing

Met online marketing worden er verschillende doelstelling nagestreefd. Zo wordt online marketing ingezet om:

  • Merkbekendheid te vergroten
  • Merkidentiteit te verstevigen
  • Nieuwe klanten aan te trekken
  • Klantenretentie te optimaliseren
  • Een loyale community op te bouwen

Er zijn verschillende vormen van online marketing die direct of indirect bijdragen aan het behalen van deze doelstellingen. De sleutel tot effectieve marketing is het optimaal inzetten en op elkaar afstemmen van verschillende online marketing activiteiten, om zo de beste resultaten en de hoogste winstgevendheid per kanaal te behalen.

Vormen van online marketing

SEO – zoekmachine optimalisatie

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) wordt de organische vindbaarheid van een website verbeterd. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek wijst uit welke zoekwoorden het meest worden gebruikt door potentiële klanten bij het zoeken naar een bepaald onderwerp, dienst of product. Er wordt zorgvuldig afgewogen welke keyword bijdragen aan een betere vindbaarheid én een hogere conversieratio (meer sales of aanvragen). Nadat er bepaald is welke keywords de beste resultaten zullen opleveren, worden deze strategisch geïmplementeerd in website teksten, blogs, landingspagina’s, categorie- en productomschrijvingen. Ook worden deze keywords gebruikt in tags, foto’s, codering, URL’s en meta informatie, om zo ook de technische kant van de website te optimaliseren voor zoekmachines.

Google AdWords (SEA) – zoekmachine adverteren

Google AdWords is een belangrijk onderdeel van online marketing. Met deze vorm van adverteren worden ‘zoekvragen’ direct beantwoord met pakkende tekstadvertenties. Deze advertenties verschijnen bovenaan in de lijst met zoekresultaten, boven de organische zoekresultaten. Ook zoekmachine adverteren begint met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Er wordt gekeken naar zoekvolumes, maar ook naar het commerciële potentieel van de keywords. Zo is het van belang dat de zoektermen die worden gebruikt in de advertentie corresponderen met een commerciële zoekvraag; een zoekvraag van een potentiële klant die (bijna) klaar is om aan te kopen of zich aan te melden. Vervolgens wordt er aan de hand van het advertentiebudget geboden op de meest relevante zoekwoorden, waarna er kosten in rekening worden gebracht per klik (CPC).

Online adverteren en re-marketing

Er zijn, naast AdWords, verschillende vormen van online adverteren. Zo kunnen er banners worden geplaatst op websites waar een groot deel van de doelgroep zich bevindt met display adverteren. Deze manier van adverteren wordt veelal gebruikt om naamsbekendheid te genereren bij een groot publiek. Met re-marketing worden websitebezoekers herinnerd aan een bepaald bedrijf of product door deze herhaaldelijk een advertentie te tonen op de verschillende online platformen en websites die zij bezoeken.

Social media marketing

Diverse social media kanalen, zoals Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn lenen zich bij uitstek om de naamsbekendheid te vergroten, een loyale community op te bouwen en meer websitebezoekers te genereren. Door met regelmaat actief te zijn kan er een levendige community ontstaan met betrokken volgers en loyale klanten. Binnen de kanalen kan geadverteerd worden met als doel de community te vergroten of prospects direct naar een bepaalde pagina of product te sturen. Adverteren op social media kan zeer effectief zijn doordat de doelgroep nauwkeurig getarget kan worden.

Conversie optimalisatie

Veel online marketingactiviteiten hebben als doel potentiële klanten naar een bepaalde pagina of website te leiden. Maar, wanneer deze potentiële klanten op de desbetreffende pagina landen, dienen deze wel tot aankopen of aanvragen over te gaan. Met conversieoptimalisatie wordt een pagina op een conversiegerichte wijze ingericht. De websitebezoeker wordt met strategische teksten en pakkend beeldmateriaal richting de belangrijkste ‘Call to Action’ geleid. Met o.a. reviews, promoties, vertrouwenselementen en aantrekkelijke knoppen wordt de bezoeker over de streep getrokken en tot actie aangezet. Met video recording en A/B testen kan het gedrag van de websitebezoeker in kaart worden gebracht, om zo de conversiegerichtheid te testen en te optimaliseren.

E-mailmarketing

Met e-mailmarketing worden (potentiële) klanten op persoonlijke wijze benaderd via  email. Een bedrijf kan nuttige informatie delen, nieuwe interessante producten onder de aandacht brengen, speciale kortingen bieden en meer. Met e-mailmarketing kan iemand op persoonlijke wijze benaderd worden, waarbij direct ingespeeld wordt op iemands behoefte. Email marketing is een effectieve manier om klanten tot herhaalaankopen aan te zetten en aan een loyaal klantenbestand te bouwen.

De sleutel tot effectieve online marketing

Bij online marketing is het van groot belang dat de verschillende onderdelen zo worden ingezet dat zij elkaars effect versterken. Zo kan er bijvoorbeeld op Facebook geadverteerd worden om meer ‘pagina likes’ te krijgen, maar als er geen activiteit op de pagina plaatsvindt dan gaat de waarde van een nieuw volger snel verloren. Google AdWords advertenties kunnen perfect aansluiten op de zoekvragen, maar als de landingspagina vervolgens niet aansluit op de verwachting van de bezoeker, dan zal deze de pagina snel weer verlaten. Website content kan volledig SEO geoptimaliseerd zijn, maar als de navigatie en de conversiegerichtheid van de website te wensen overlaat, dan is de kans klein dat een bezoeker tot aankopen of aanvragen over zal gaan.

Bij online marketing is een allesomvattende online marketing strategie dus van groot belang. Een aanpak waarbij de verschillende aspecten worden geoptimaliseerd en op elkaar worden afgestemd, om zo de beste resultaten en de hoogste winstgevendheid per onderdeel te behalen.

De grote voordelen van online marketing

Online marketing heeft in vergelijking met offline marketing een aantal voordelen:

De mogelijkheid om resultaten te meten

Google Analytics en andere analytische programma’s maken uiteenlopende resultaten en statistieken direct inzichtelijk. Hiermee kan de effectiviteit van verschillende marketingactiviteiten nauwkeurig gemeten worden. Online marketing strategieën kunnen continu worden bijgesteld om zo blijvend het beste resultaat na te streven.

Effectief benutten van advertentiebudget

Met online marketing kan een advertentiebudget effectief worden benut, door de meest geïnteresseerde mensen te target-ten. Daarnaast zorgen de gerichte advertenties ervoor dat mensen precies op dat moment benaderd worden, waarop de kans het grootst is dat zij tot aankopen of aanvragen overgaan.

Personalisatie van marketing

Naast gerichte targeting kunnen marketingcampagnes worden gepersonaliseerd. Er kan direct op de behoefte van een klant worden ingespeeld, wat zorgt voor een betere klanttevredenheid, meer herhaalaankopen en een loyaal klantenbestand.

Mogelijkheid om aankoopgedrag te analyseren

Met o.a. video recording en A/B testing kan het aankoopgedrag worden geanalyseerd. Zo kunnen aankoopprocessen worden geoptimaliseerd en de klanttevredenheid en omzet worden verhoogd.

Online marketing wordt gebruikt om diverse bedrijfsdoelstellingen te behalen, van het vergroten van de naamsbekendheid tot aan het opbouwen van een loyaal klantenbestand. Er kunnen diverse online marketing tools en kanalen in worden gezet om deze doelstellingen te behalen, zoals SEO, SEA, conversieoptimalisatie en de inzet van Social Media. Om optimaal resultaat te boeken en de winstgevendheid van de online marketing te vergroten, dienen de verschillende marketingactiviteiten goed op elkaar afgestemd te worden, zodat ze elkaars effect versterken. De grote voordelen die gepaard gaan met online marketing is o.a. de inzichtelijkheid van resultaten en statistieken, gerichte targeting en personalisatie en de mogelijkheid om een aankoopproces continu te optimaliseren.

DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Online marketing consultant. SEO. Marathonloper. Muziekliefhebber. Duiker.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Begin nú, want later is al lang begonnen.