logo Contact images

Zoekwoordenonderzoek

Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Voor het laatste bijgewerkt op 23 februari 2022

Je wilt zo goed mogelijk zichtbaar zijn in zoekmachines, dat is zeker. Maar, wat je veel minder zeker weet is op welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn. En, misschien nog wel belangrijker, welke zoekwoorden ervoor zorgen dat je vindbaar bent voor de juiste ‘zoekers’; mensen die contact opnemen of iets kopen.

Zoekwoorden of zoekvragen selecteren die het beste resultaat opleveren is complexer dan je wellicht denkt; een gedegen zoekwoorden onderzoek is dan ook een must.

Om tot betrouwbare resultaten te komen, dien je een aantal vragen in overweging te nemen:

  1. Wat is de zoekintentie van jouw potentiële klanten? Oftewel: wat zie je jouw klanten graag doen wanneer ze op jouw website, blog of pagina landen? Wil je dat ze kennis opdoen, jouw dienst afnemen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of direct tot aankopen overgaan?
  2. Welke zoektermen zijn geschikt voor Google Ads en welke voor SEO content? De websitebezoekers die je via een Ads-advertentie genereert zijn in een andere fase van hun ‘customer journey’ dan potentiële klanten die op je landingspagina of blog landen. Dit vraagt dus ook om andere zoektermen.
  3. Hoe gebruik je data, zoals cijfers en scores, in je voordeel? Een hoog zoekvolume betekent niet per se dat het gebruik van het desbetreffende zoekwoord zal resulteren in een optimale vindbaarheid – en zeker niet in een hogere conversieratio.
  4. Welke zoekwoorden zijn belangrijk bij het ontwikkelen van je website? De structuur en navigatie van jouw website heeft grote invloed op de vindbaarheid. Relevante zoekwoorden geven richting aan deze structuur en een heldere gebruiksvriendelijke navigatie.

De zoekintentie van jouw ideale bezoeker

Tijdens een zoekwoordenonderzoek wordt de zoekintentie van jouw ideale websitebezoeker bepaald. Iemand kan op zoek zijn naar enkel informatie, een zoekvraag intypen om direct bij een bepaalde website uit te komen of zich oriënteren op een (toekomstige) aankoop. Aan jou de vraag door welke ‘zoeker’ jij gevonden wilt worden. Wil je kennis delen en leads aan je binden middels een nieuwsbrief, of wil je websitebezoekers genereren die direct hun winkelmandje vullen? Het is belangrijk om de zoekintentie van jouw ideale websitebezoeker te bepalen, niet alleen om te zorgen dat je vindbaar bent, maar ook om te zorgen dat je gevonden wordt door waardevolle websitebezoekers.

Het onderscheid tussen SEO en Ads

Om tot de beste resultaten te komen, een hoge conversieratio, wordt er met het zoekwoordenonderzoek een onderscheid gemaakt tussen zoekwoorden voor SEO en Ads. Waar long-tail zoekwoorden of zoekvragen waardevolle leads kunnen genereren via blogs of website content, zullen commerciële zoekwoordencombinaties een beter resultaat opleveren in Ads. Twee voorbeelden:

  1. Iemand is van plan een huis te kopen en is zich aan het oriënteren is op een nieuw interieur. Of wellicht een binnenhuisarchitect, op zoek naar nieuwe trends om aan zijn/haar klanten te presenteren. Beiden zoeken mogelijk op ‘types verlichting’, om zo op een interessante pagina te landen waar zij inspiratie op kunnen doen. Met relevante website content of een inspirerend blog kan deze zoekopdracht beantwoord worden. Het resultaat? Een waardevolle lead die zich mogelijk als trouwe klant ontwikkelt.
  2. Iemand die al bezig is met het inrichten van een huis zal eerder zoeken op ‘woonkamer verlichting’; een concretere en commerciëlere zoekwoorden combinatie. Deze combinatie kan geschikter zijn voor Ads, waarbij de potentiële koper – iemand in een verder stadium van de customer journey – direct naar een webshop of relevante landingspagina wordt geleid.

De populariteit van verschillende termen kunnen hoog zijn, maar de vraag is met welke ‘tool’ deze populariteit het beste benut wordt. Tijdens een zoekwoordenonderzoek wordt er bepaald welke zoekwoorden het meest geschikt zijn voor Ads en welke voor SEO.

Het interpreteren van data, zoals zoekvolumes en scores

Om optimaal gebruik te maken van de data, gegenereerd door keyword research tools, dient de data op juiste wijze geïnterpreteerd te worden; daar is geen eenduidige handleiding voor. Ieder bedrijf, klant en zoekopdracht is uniek. De interpretatie van data hangt daardoor af van verschillende factoren. Tijdens een zoekwoordenonderzoek worden de verschillende factoren in overweging genomen om tot de juiste succesformule te komen. Een paar voorbeelden:

  1. Het zoekvolume van een bepaalde term is hoog. Dit betekent niet dat deze term de beste resultaten zal opleveren. De concurrentie is hoog, waardoor het behalen van een goede positie met dit zoekwoord een hele uitdaging kan zijn.
  2. Het zoekvolume is minder hoog. Dit kan juist een teken zijn dat er met deze zoekwoordencombinatie relatief veel te halen valt, omdat concurrentie zich op andere termen focust. De mensen die wél op deze termen zoeken, zullen sneller op jouw pagina landen.
  3. Specifieke zoekwoordencombinaties, waarvan de cijfers en scores niet per se omhoog schieten, kunnen juist de ideale verbindende schakel vormen tussen jouw potentiële klanten en de unieke dienst die jij aanbiedt. Denk aan ‘unieke trouwlocatie’ vs. ‘unieke trouwlocatie met overnachting’.
  4. Om de hoogste ROI uit je AdWords campagne te halen, is het bieden op de juiste termen cruciaal. Er dient een goede afweging gemaakt te worden tussen de kosten en het mogelijk rendement, om zo in de – voor jou – meest lucratieve termen te investeren.

Een ander belangrijk punt om in overweging te nemen, bij het interpreteren van data, is de mogelijke motivatie van keyword research tools achter een bepaalde score. En wat deze score zegt over de bruikbaarheid van het desbetreffende zoekwoord binnen organische SEO en AdWords. Zo is één van de meest gebruikte keyword research tools Google zoekwoordplanner. Echter ziet Google graag de Click Through Rate van advertenties omhoog schieten; zo verdienen zij geld. Zoekwoorden die beter aansluiten op de wensen van ‘customers’ in een verder stadium van hun ‘journey’ – en die klaar zijn om te kopen – genieten dan ook de voorkeur. Dit terwijl andere zoekwoorden, waarvan de hoge scores uitblijven, juist goed ingezet kunnen worden binnen organische SEO en leadgeneratie, wat weer enorm waardevol kan zijn voor een toekomstig en trouw klantenbestand.

Eerst zoekwoordenonderzoek, ontwikkel dan een website

In een zoekwoordenonderzoek wordt bepaald welke zoekwoorden zorgen voor de stevigste fundering van jouw website, vanuit daar ontstaat er een duidelijke en gebruiksvriendelijk navigatie en websitestructuur. Anderen stevige bouwstenen worden geselecteerd en strategische steunpilaren worden neergezet. Na het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden kan er een solide website ontwikkeld worden – een website die staat als een huis. Het zoekwoordenonderzoek kan wijzen op gewenste functionaliteiten of bepaalde call to actions. Daarnaast geven de zoekwoorden direct richting aan de websitecontent, meta titels en diverse technische aspecten binnen de website.

Een zoekwoordenonderzoek is veel meer dan wat goochelen met woorden in een keyword research tool. Het begint met het begrijpen van de zoekintentie van jouw ideale websitebezoeker. Daarna dient er een onderscheid gemaakt te worden tussen zoektermen die geschikt zijn voor SEO en Adwords. Om te zorgen dat je de hoogste ROI uit de selectie aan zoekwoorden haalt, moet data zorgvuldig geïnterpreteerd te worden. De meest relevante zoekwoorden dienen geselecteerd te worden om zo een stevige fundering te leggen voor jouw online thuisbasis: je website.

Leg de basis van jouw online succes; bouw aan een solide website, ben optimaal vindbaar en ga voor de hoogste conversieratio. Begin met een zoekwoordenonderzoek.

DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant. Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

Kies jij ook voor exponentiële groei?