logo Contact images
Strategie

Positionering

Niet kiezen is iemand anders voor je laten kiezen.

  • Behaal ambitieuze groeidoelstellingen
  • Vergroot markaandeel
  • Duurzaam concurrentievoordeel

Sluit een deel van de markt buiten

Aangeven welke doelgroepen niet bediend worden is lastig. Maar wie de hele wereld als doelgroep kiest heeft een groot budget nodig. Een heldere positionering betekent duidelijke keuzes maken voor product(categorie), doelgroep en voordelen. Pas dan kun je een marketingbudget effectief besteden en voorkom je verspilling. Want als jij zelf niet kiest, kiest de klant wel voor (of tegen) jou.

Positionering

Positionering is eigenlijk iets wat je (potentiële) klanten bepalen. We noemen het ook wel je breinpositie. Het is de plek die jouw merk inneemt in het hoofd van de klant ten opzichte van je concurrenten. Dat neemt niet weg dat we onze positionering kunnen sturen. Door de nadruk te leggen op bepaalde benefits als gebruiksvriendelijkheid of duurzaamheid. Maar je kunt een product ook positioneren op prijs of design, of op geschiktheid voor een specifieke doelgroep. Een heldere positionering laat zien wie je bent, wat je kunt en wat de doelgroep aan je heeft.

Welke benefits heb je?

Benefits zijn de producteigenschappen waar de klant een voordeel in ziet: gemak, zuinig, mooi bijvoorbeeld.

Welk doelgroepsegment kies je?

Bepaal je doelgroep op basis van behoefte en niet op basis van leeftijd, geslacht of postcode.

Wat is je product?

Pas als we ons product helder omschrijven, weten we wie onze concurrenten zijn.

Wat is je toegevoegde waarde?

Naast benefits bepalen ook prijs, reputatie, design of emotie je positionering.

Kies jij ook voor exponentiële groei?