logo Meer weten images

Wat doet een SEO-specialist | SEO-specialist inhuren

SEO (Search Engine Optimization)

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 14 juni 2023

Je hebt een geweldig concept of product, maar…

  • Klandizie valt tegen en van échte groei is geen sprake
  • Je websites wordt niet zo vaak bezocht als je zou willen
  • Websitebezoekers gaan weinig tot niet tot de gewenste actie over
  • Je investeert in SEO en marketing, maar het levert niet genoeg op

Herkenbaar? Dan is het wellicht tijd voor de hulp van een SEO bureau. Een ervaren specialist die jouw bedrijf en klanten door en door begrijpt, de vindbaarheid en de effectiviteit van jouw website verbetert en zo jouw resultaten naar een hoger niveau tilt.

Online marketingbureau met SEO-specialisten met 10+ jaar ervaring

Wij werken met ervaren specialisten voor bedrijven die serieus willen groeien. Onze specialisten zijn gespecialiseerd in het schrijven van SEO geoptimaliseerde content, verhogen de autoriteit van je pagina en kijken ook voor de kansen in technische SEO van je website.

Wat is een SEO specialist?

Een SEO specialist is iemand die de organische online vindbaarheid van je website verbetert.

Ben jij onze nieuwe Head of Paid (Search & Social)?

Wij hebben een mooie kans voor je

Vacature Head of Paid

Wat doet een SEO specialist?

Betere resultaten behaal je met heldere inzichten en praktische handvatten. Een SEO specialist richt zich op drie belangrijke pijlers:

Pijler 1: Linkbuilding

Om van jouw website een logische routebeschrijving – zonder doodlopende wegen – te maken en jouw website te positioneren als snelle strategische spin in het WereldWijde Web.

Pijler 2: Content

Om jouw content feilloos op de vraag en behoefte van jouw doelgroep aan te laten sluiten. Content waar zowel bezoeker als zoekmachine blij van wordt.

Pijler 3: Techniek

Om jouw website als geoliede (conversie) machine te laten lopen, met o.a. een snelle laadtijd,  zonder foutieve links of functionaliteiten.

Door deze drie aspecten van jouw bedrijf en website grondig onder de loep te nemen, kun je jouw vindbaarheid structureel verbeteren en aan de lopende band relevant verkeer naar jouw website genereren. Het resultaat? Meer omzet en een hogere ROI.

SEO plan

Deze drie pijlers worden in combinatie ingezet om de SEO van je website te optimaliseren. Hiervoor wordt er een SEO plan gemaakt waarin de volgende vier stappen worden uitgewerkt (belangrijk om te weten is dat elke klant een andere aanpak nodig heeft en er geen een standaard aanpak bestaat):

Stap 1: Analyse voorstel

Samen met de SEO specialist wordt er gekeken wat er gedaan moet worden. Hierin geeft het bedrijf aan wat de doelen zijn en wat ze verwachten van de SEO specialist. Op basis van de antwoorden wordt er een duidelijk voorstel gemaakt. Welke zaken worden onderzocht en wat zijn de verwachte resultaten? Wanneer beide partijen tevreden zijn gaat de SEO specialist over tot onderzoek.

Stap 2: Onderzoek en vaststelling van het probleem

Aan de hand van het onderzoek wordt het probleem vanuit meerdere opzichten benaderd, waarmee er verschillende pijn- en verbeterpunten worden aangekaart. Een SEO specialist:

  • Doet uitgebreid zoekwoordenonderzoek
  • Vertaalt doelstellingen door naar een SEO en contentmarketingstrategie
  • Neemt de website op technische vlak onder de loep
  • Brengt de huidige online positie in kaart
  • Analyseert de huidige content en content mogelijkheden
  • Onderzoekt de mogelijkheden om de autoriteit van de website verhogen
  • Houd rekening met de E-E-A-T van Google

Stap 3: Praktische handvatten

Nadat het probleem en de verbeterpunten helder in kaart zijn gebracht, worden er oplossingsgerichte en praktische handvatten aangediend wat betreft:

  • Optimalisatie gebruik huidige zoekwoorden
  • Implementatie van relevante nieuwe zoekwoorden
  • Een verbeterde website structuur en navigatie
  • Het verwijderen van irrelevante content
  • Heldere en consistentie positionering
  • Het generen van buzz via andere kanalen
  • Technische verbeterpunten website
  • Het versnellen van de laadtijd
  • Het beter afstemmen van content op zoekintentie
  • Onderlinge concurrentie van pagina’s tegengaan
  • Benaderen van partijen om de autoriteit te verhogen

Stap 4: Evaluatie

Een SEO traject is een investering in de lange termijn. Na drie maanden kunnen we de eerste resultaten bespreken. Wat zijn de belangrijkste indicatoren dat we op de goede weg zijn? Vanuit daar wordt de strategie, indien nodig, bijgestuurd en geoptimaliseerd. Een SEO specialist zal ook zelf regelmatig evalueren wat de resultaten zijn van de SEO optimalisaties en de performance van de website. Bij SEO is het erg belangrijk om er optijd bij te zijn wanneer er bijvoorbeeld een Google algoritme update is die je rankings beïnvloedt of een technische fout waardoor je ineens veel bezoekers verliest.

Wat doe een SEO specialist nog meer?

Je wilt groeien en meer klanten aan je binden, maar met alleen een goede vindbaarheid heb je dit doel nog niet bereikt. Een SEO specialist biedt je waardevolle inzichten en maakt het ‘plaatje compleet’, om zo jouw resultaten blijvend te verbeteren.

Een SEO specialist geeft je de nodige inzichten om:

  1. Je vindbaarheid en je positie in zoekmachines te verbeteren
  2. De gebruiksvriendelijkheid van je website te verhogen
  3. Content te laten aansluiten op de behoefte van je klanten
  4. Je website conversiegerichter te maken en de omzet te verhogen

Ben jij onze nieuwe Head of Paid (Search & Social)?

Wij hebben een mooie kans voor je

Vacature Head of Paid

Waarom zou je een SEO specialist inhuren?

SEO is complexer dan over het algemeen wordt aangenomen en potentiële opbrengsten zijn een stuk groter. Een SEO expert kan direct advies geven over zoekwoorden, techniek, teksten, conversies en linkbuilding. Zeker wanneer de andere marketingactiviteiten goed op elkaar worden afgestemd, kan het inschakelen van een specialist voor een enorm groot verschil zorgen. Simpel gezegd: een SEO specialist (zoekmachineoptimalisatie specialist) zorgt voor structureel meer relevante bezoekers naar je website en verhoog je omzet.

Wanneer moet ik een SEO specialist inschakelen?

Als je deze vraag stelt dan is het antwoord waarschijnlijk; nu. Vaak wordt een SEO specialist ingeschakeld nadat de nieuwe en verbeterde (en dure) website is gelanceerd. Waarschijnlijk was de website een stuk effectiever geworden als een SEO specialist bij de ontwikkeling was betrokken. En de lancering had ook nog wat positieve effecten gehad voor de vindbaarheid.

Momenten om een SEO specialist in te schakelen

  • Verhuizing van een website naar een nieuw domein.
  • Verhuizing van een website van http naar https.
  • Ontwikkeling nieuwe website.
  • Het samenvoegen van 2 websites door een bedrijfsovername.
  • Grote daling in organische bezoekersaantallen.
  • Weinig tot geen websiteverkeer
  • Als je opzoek bent naar een duurzame manier van bezoekers aantrekken

SEO als onderdeel van de marketingstrategie

SEO is een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie, waarbij alle activiteiten onlosmakelijk verbonden zijn. Om resultaten te optimaliseren, dienen de verschillende on- en offline marketinginspanningen consistent te zijn.

Stel je voor:

  • Je hebt ijzersterke Google Ads advertenties uitstaan. Wanneer iemand vervolgens doorklikt naar een onoverzichtelijk landingspagina, dan is de kans groot dat deze persoon deze snel weer wegklikt.
  • Je hebt verschillende zoektermen geïmplementeerd in een tekst, maar deze tekst voldoet niet aan de verwachtingen die de zoektermen scheppen. Het antwoord (de tekst) voldoet niet aan de vraag (de zoekopdracht). De bezoeker klikt weg en blijft weg.
  • Je website ziet er prima uit, over strategische content is goed nagedacht, maar de laadtijd van jouw website is erg lang. Voordat jouw pakkende content volledig geladen is, is jouw bezoeker al lang al weg.

SEO gaat verder dan het verbeteren van de goede vindbaarheid, de skills van jouw SEO specialist dus ook. 

Het doel van SEO en contentmarketing

Om blijvend voor het beste resultaat te zorgen, dient een SEO specialist jouw bedrijf, klanten en doelstellingen door en door te begrijpen. Een aantal vragen staan dan ook centraal:

  • Met welke doelstelling wil je SEO en contentmarketing gaan inzetten? Wil je enkel meer bezoekers naar je salespagina’s genereren of bouw je aan een breed kennisportaal?
  • Wat maakt jouw bedrijf zo uniek? Waarom ben jij waardevol voor je klanten en waarmee onderscheid jij je van de concurrent?
  • Wie zijn jouw klanten precies? Wat zoekt jouw klant? Wat is de zoekintentie van jouw ideale websitebezoeker? Informatie zoeken, een specifieke website vinden, producten vergelijken, aankopen of een consult aanvragen?
  • Wat is jouw verdienmodel? Hoe draagt een betere vindbaarheid bij aan meer inkomsten? Wat is er, naast een goede vindbaarheid, nog meer nodig om meer inkomsten te genereren?
  • Van welke on-, offline en Social kanalen maak je gebruik? Hoe worden deze kanalen ingezet en hoe zijn deze onderling gelinkt?
  • Wie is je concurrentie? Wat doen zij goed on-/ en offline? Welke valkuilen dien je te ontwijken en aan welke zaken kun je een voorbeeld nemen?

Daarnaast is het goed om te realiseren dat SEO net als alle andere afdelingen binnen je bedrijf moet bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Zorg ervoor dat het duidelijk aan welke bedrijfsdoelstellingen de SEO specialist moet bijdragen, hierdoor zal je makkelijker de vertaalslag kunnen maken naar wat je wilt bereiken met SEO.

Ben jij onze nieuwe Head of Paid (Search & Social)?

Wij hebben een mooie kans voor je

Vacature Head of Paid
Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.