logo Meer weten images
CATEGORIE

Marketing

Artikelen over Marketing

Marketing is vakgebied waar ontzettend veel mensen de klok van hebben horen luiden, maar eigenlijk niemand weet waar de klepel hangt. Wij proberen in onze artikelen wetenschappelijk bewezen marketingmethoden begrijpelijk en bruikbaar te maken voor mkb-ondernemers.

Daarmee kunnen zij betere commerciële beslissingen nemen en daardoor sneller groeien.

Geschreven op 26 juli 2024

Affect heuristic: definitie, voorbeelden en praktische tips

Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft…

Lees meer
Geschreven op 12 juli 2024

Ambiguity effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de…

Lees meer
Geschreven op 28 juni 2024

Commitment bias: Definitie, voorbeelden en praktische tips

Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf…

Lees meer
Geschreven op 3 juni 2024

Priming effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in…

Lees meer
Geschreven op 3 mei 2024

Nostalgia effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt…

Lees meer
Geschreven op 26 april 2024

Choice overload: definitie, voorbeelden en praktische tips

Denk aan het kiezen van een nieuwe smartphone. Vroeger waren er slechts enkele modellen beschikbaar, wat het kiezen relatief eenvoudig maakte. Tegenwoordig is de markt overspoeld met honderden modellen, elk…

Lees meer
Geschreven op 12 januari 2024

Salience bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Als ondernemer worden je beslissingen wellicht meer beïnvloed door opvallende recente gebeurtenissen dan door objectieve data, een fenomeen bekend als de salience bias. In dit artikel onderzoeken we hoe deze…

Lees meer
Geschreven op 22 december 2023

Status quo bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Groeien betekent veranderen, maar zijn ondernemers wel altijd bereid om deze veranderingen te omarmen? Vaak houden ze vast aan de huidige situatie, zelfs als deze niet optimaal is. Neem bijvoorbeeld…

Lees meer
Geschreven op 15 december 2023

Ostrich (struisvogel) effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Denk je dat het niet zo'n vaart zal lopen met AI? Nobelprijswinnaar Paul Krugman zei in 1998: "By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on…

Lees meer
Geschreven op 8 december 2023

Hindsight bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Er zijn heel veel mensen die achteraf kunnen verklaren waarom bepaalde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, maar heel weinig die vooraf kunnen voorspellen dat ze gaan plaatsvinden. Terugkijkend is alles heel helder.…

Lees meer

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.