Artikelen over Marketing
Marketing is vakgebied waar ontzettend veel mensen de klok van hebben horen luiden, maar eigenlijk niemand weet waar de klepel hangt. Wij proberen in onze artikelen wetenschappelijk bewezen marketingmethoden begrijpelijk en bruikbaar te maken voor mkb-ondernemers.
Daarmee kunnen zij betere commerciële beslissingen nemen en daardoor sneller groeien.
Attentional bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe leverancier voor je bedrijf. Je hebt twee potentiële kandidaten gevonden. De eerste leverancier heeft een indrukwekkende website vol met lovende…
Lees meerAction bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je hebt een belangrijke presentatie voor een potentiële klant, maar de technologie werkt niet mee. Uit frustratie blijf je herhaaldelijk de presentatie opnieuw opstarten, ondanks dat het…
Lees meerAffect heuristic: definitie, voorbeelden en praktische tips
Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft…
Lees meerAmbiguity effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de…
Lees meerCommitment bias: Definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf…
Lees meerPriming effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in…
Lees meerNostalgia effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt…
Lees meerChoice overload: definitie, voorbeelden en praktische tips
Denk aan het kiezen van een nieuwe smartphone. Vroeger waren er slechts enkele modellen beschikbaar, wat het kiezen relatief eenvoudig maakte. Tegenwoordig is de markt overspoeld met honderden modellen, elk…
Lees meerSalience bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Als ondernemer worden je beslissingen wellicht meer beïnvloed door opvallende recente gebeurtenissen dan door objectieve data, een fenomeen bekend als de salience bias. In dit artikel onderzoeken we hoe deze…
Lees meerStatus quo bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Groeien betekent veranderen, maar zijn ondernemers wel altijd bereid om deze veranderingen te omarmen? Vaak houden ze vast aan de huidige situatie, zelfs als deze niet optimaal is. Neem bijvoorbeeld…
Lees meerLaat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.