logo Meer weten images

Blog voor ondernemers

Op onze blog delen wij onze kennis over strategie, marketing & optimalisatie zodat ondernemers er direct wat aan hebben.

Affect Heuristic
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 26 juli 2024

Niek van Son

Affect heuristic: definitie, voorbeelden en praktische tips

Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft gespeeld. Deze cognitieve bias kan zowel grote als kleine oordelen en besluiten beïnvloeden. Als ondernemer is het cruciaal om je…

Lees meer
Ambiguity Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 12 juli 2024

Niek van Son

Ambiguity effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de kans mis om tijd en geld te besparen of te profiteren van een hele creatieve uitkomst. Hebben ze wellicht last…

Lees meer
Commitment Bias
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 28 juni 2024

Niek van Son

Commitment bias: Definitie, voorbeelden en praktische tips

Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf je doorgaan met investeren in dit product, gedreven door de hoop dat het uiteindelijk zal aanslaan.

Lees meer
Priming Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 3 juni 2024

Niek van Son

Priming effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in je mandje naar buiten komt. Dit is een bekend voorbeeld van het priming effect. In dit artikel verkennen we hoe…

Lees meer
Nostalgia Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 3 mei 2024

Niek van Son

Nostalgia effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt er onbewust zelfs geld voor over om dat gevoel vaker te ervaren. Pure nostalgie! Ondernemers kunnen gebruik maken van dit…

Lees meer
Choice Overload
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 26 april 2024

Niek van Son

Choice overload: definitie, voorbeelden en praktische tips

Denk aan het kiezen van een nieuwe smartphone. Vroeger waren er slechts enkele modellen beschikbaar, wat het kiezen relatief eenvoudig maakte. Tegenwoordig is de markt overspoeld met honderden modellen, elk met hun eigen specificaties en functies. Je kunt uren besteden aan het vergelijken van deze details, wat vaak resulteert in…

Lees meer
Salience bias
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 12 januari 2024

Niek van Son

Salience bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Als ondernemer worden je beslissingen wellicht meer beïnvloed door opvallende recente gebeurtenissen dan door objectieve data, een fenomeen bekend als de salience bias. In dit artikel onderzoeken we hoe deze psychologische bias je zakelijke besluitvorming kan beïnvloeden, hoe je dit kunt voorkomen maar ook hoe je deze inzichten in je…

Lees meer
Status Quo Bias
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 22 december 2023

Niek van Son

Status quo bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Groeien betekent veranderen, maar zijn ondernemers wel altijd bereid om deze veranderingen te omarmen? Vaak houden ze vast aan de huidige situatie, zelfs als deze niet optimaal is. Neem bijvoorbeeld een samenwerkingspartner die consequent zijn afspraken niet nakomt; het zoeken naar een nieuwe partner lijkt vaak meer gedoe dan het…

Lees meer
Ostrich Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 15 december 2023

Niek van Son

Ostrich (struisvogel) effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Denk je dat het niet zo'n vaart zal lopen met AI? Nobelprijswinnaar Paul Krugman zei in 1998: "By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on the economy has been no greater than the fax machine's." Struisvogelgedrag is niet verstandig maar wel een heel natuurlijke reactie…

Lees meer
Hindsight Bias
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 8 december 2023

Niek van Son

Hindsight bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Er zijn heel veel mensen die achteraf kunnen verklaren waarom bepaalde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, maar heel weinig die vooraf kunnen voorspellen dat ze gaan plaatsvinden. Terugkijkend is alles heel helder. Waarom vinden we onvoorspelbare gebeurtenissen ineens voorspelbaar, nadat ze gebeurd zijn? En hoe pas je deze hindsight bias als ondernemer…

Lees meer

Diensten die uw bedrijf laten groeien

Benieuwd wat haalbare doelstellingen zijn voor uw bedrijf?

Bekijk onze diensten

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.