logo Meer weten images

Wat is een landingspagina: uitleg, voorbeelden en tips

Optimalisatie

Geschreven door Niek van Son MSc op 14 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 15 juni 2023

Een landingspagina helpt je om bezoekers te overtuigen een bepaalde actie te ondernemen, bijvoorbeeld het afnemen van een product of dienst. Maar hoe zorg je ervoor dat leads op je landingspagina daadwerkelijk converteren? Dit artikel helpt je om succes te hebben met landingspagina’s.

Wat is een landingspagina?

Zoals de naam landingspagina al doet vermoeden is dit een pagina op je website waar je bezoekers op landen. Zij zijn hierop terechtgekomen via bijvoorbeeld een Google Ads advertentie, de organische zoekresultaten of een e-mail.

Vaak is een landingspagina de eerste pagina die bezoekers van je website zien. Een landingspagina dient een specifiek doel, in de meeste gevallen het genereren van leads.

Wat is het verschil tussen een landingspagina en homepage?

Een landingspagina is dus de pagina waar de bezoekers landen nadat ze via een link op je website belanden. De homepage is de eerste pagina van een website die vaak gebruikt wordt om de bezoeker te navigeren door de website. Hoewel de homepage ook de landingspagina kan zijn, hoeft dit niet per se het geval te zijn. Als de klant bijvoorbeeld binnenkomt via een Google Ads campagne en de landingspagina url is ingesteld op een transactiepagina zal de bezoeker ook daar landen.

Waarom een landingspagina?

Het grote voordeel van een landingspagina is dat je er heel gericht informatie kunt delen. Dit biedt de volgende kansen en mogelijkheden:

  • Specifieke promotiecampagnes – Op een landingspagina kun je speciale acties, kortingen of (seizoensgebonden) aanbiedingen doen. Daarbij kan de pagina ook dienen als een aankondiging van bijvoorbeeld een aankomend evenement of nieuw product.
  • Meer kans op conversie – De pagina is volledig ingericht op een bepaald doel en stimuleert bezoekers over te gaan tot actie, zoals een inschrijving, aanmelding of aankoop.
  • Zoekmachineoptimalisatie – Een landingspagina die goed is ingericht, voorzien van unieke content en geoptimaliseerd voor zoekmachines, zal naar verwachting hoger verschijnen in de organische zoekresultaten.

Verschillende landingspagina’s

Afhankelijk van je doel zet je verschillende soorten landingspagina’s in. Grofweg zijn er twee verschillende soorten landingspagina’s:

  • Advertentie landingspagina’s
  • SEO landingspagina’s

Het belangrijkste verschil tussen beide landingspagina’s is het doel. SEO pagina’s zijn bedoeld om te ranken, advertentielandingspagina’s om te converteren.

Advertentie landingspagina

Dit soort landingspagina’s worden gecreëerd en gekoppeld aan een specifieke advertentiecampagne. Denk bijvoorbeeld aan een Google Ads advertentie of een advertentie op social media.

Dankzij deze landingspagina achterhaal je hoe effectief een bepaalde advertentiecampagne is geweest. Vaak richt deze landingspagina zich op slechts één doelstelling, in de meeste gevallen het realiseren van conversies. Gemiddeld realiseren advertentie landingspagina’s een 65% hogere conversie dan wanneer je de advertentiecampagne zou koppelen aan een gewone pagina op je website.

Andere voordelen van een landingspagina die specifiek is gekoppeld aan je Google Ads campagne zijn:

  • Lagere kosten per klik
  • Lagere acquisitiekosten
  • En hogere kwaliteitsscore

SEO landingspagina

Een SEO (Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie) landingspagina is er vooral op gericht om hoog te scoren op bepaalde zoektermen in de organische zoekresultaten.

Dit soort landingspagina’s worden vaak ingezet om online naamsbekendheid en autoriteit te realiseren. Naast de juiste zoektermen bevat een SEO landingspagina waardevolle content die helpt om vragen van mensen te beantwoorden.

Hoe maak je een landingspagina die converteert?

Voordat je aan de slag gaat met het creëren van je landingspagina volg je eerst de onderstaande stappen.

  1.     Wie is je doelgroep?

Ga allereerst voor jezelf na wie je met je landingspagina wilt bereiken? Welke problemen wil je op de landingspagina behandelen en welke oplossingen draag je aan? Probeer hier zo specifiek mogelijk in te zijn en stel daarbij een profiel op van jouw ideale klant.

  1.     Welke acties wil je dat bezoekers nemen?

Vervolgens is het belangrijk om helder te krijgen welke actie bezoekers moeten nemen als zij de landingspagina bezoeken.

Bij relatief goedkope producten en/of diensten kun je direct de nadruk leggen op het realiseren van een verkoop. Richt de pagina zo in dat mensen eenvoudig tot de aankoop over kunnen gaan en niet teveel moeten zoeken.

Voor duurdere producten en/of diensten is het aan te raden om eerst een relatie op te bouwen met een klant. Houd de instapdrempel zo laag mogelijk door bijvoorbeeld op je landingspagina alleen een e-mailadres te vragen.

  1.     Wat zijn je USP’s?

Stel op wat de belangrijkste USP’s (Unique Selling Point) zijn van jouw bedrijf. Denk goed na hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Analyseer ook de USP’s van de concurrentie.

Design van een landingspagina

Let bij het creëren van een landingspagina op de volgende onderdelen:

  • Duidelijke titel – Maak een kop die de aandacht trekt en gericht is op het bieden van een voordeel of oplossing. Toon daarbij ook je bedrijfslogo zodat mensen weten dat ze op de juiste website zitten.
  • Contactgegevens – Laat bezoekers direct zien hoe ze contact met je op kunnen nemen.
  • Inleiding – Houd de aandacht van de bezoeker vast door een korte introductie te geven over wat je hen kunt bieden.
  • CTA – Plaats naast de inleiding een duidelijke call-to-action. Zorg dat deze CTA zo eenvoudig mogelijk is. Bijvoorbeeld doorklikken, gegevens achterlaten of het doen van een aankoop.
  • Bewijsvoering – Toon logo’s van bedrijven die jouw product of dienst al eerder hebben aangeschaft.
  • USP’s – Geef een aantal redenen waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen. Houd dit vooral kort en bondig. Laat daarbij het onderscheidende vermogen van jouw bedrijf zien.
  • Personalisatie – Maak de pagina persoonlijk door iets over jezelf en je bedrijf te vertellen.
  • Proces – Wees duidelijk wat mensen mogen verwachten als ze met je in zee gaan.
  • Autoriteit – Toon logo’s van media waarin je bent genoemd of awards die je hebt gewonnen danwel certificaten die je hebt behaald. Ook hier kun je logo’s van klanten/opdrachtgevers tonen.
  • Laatste CTA – Zorg ervoor dat je de landingspagina eindigt met wederom een duidelijke call-to-action.

Let op! Het is niet verplicht om al deze onderdelen mee te nemen in je landingspagina. Het is mede afhankelijk van je doelstelling ideale klant. Test wat voor jouw doelgroep uiteindelijk het beste werkt.

Landingspagina tips

Nu je weet waar je op moet letten bij het maken van je landingspagina, zijn dit nog een aantal praktische tips om de kans op succes te vergroten.

  1. De eerste indruk telt

Mensen hebben een korte aandachtsspanne. Zorg er daarom voor dat je direct de aandacht grijpt en je in de titel en/of inleiding antwoord geeft op een of meer van de volgende vragen:

  • Is dit waar ik naar op zoek ben?
  • Kan ik deze website vertrouwen?
  • Waar vind ik meer informatie?
  • Hoe kan ik ze bereiken?
  1. Houd het simpel

Meer is niet altijd beter. Zorg daarom allereerst dat alles boven de ‘vouw’ (ook wel de ‘fold’ genoemd, de bovenste helft van je pagina) kort en krachtig is.

Houd het daarbij zo simpel mogelijk en overlaad websitebezoekers niet met een berg aan informatie. Verwijder alle zaken die de websitebezoeker mogelijk kunnen afleiden en niks te maken hebben met je landingspagina.

Maak ook gebruik van opsommingen en bullet points waarin je bijvoorbeeld voordelen benoemt.

  1. Maak het zo gemakkelijk mogelijk

Zorg ervoor dat bezoekers op je landingspagina snel vinden waar ze naar opzoek zijn en zorg voor een logische opbouw.

Maak invulformulieren niet te lang. Vaak heb je slechts de voor- en achternaam van iemand nodig plus een e-mailadres. Plaats deze drie invulvelden indien mogelijk naast elkaar, zodat dit minder ruimte inneemt.

  1. Duidelijke call-to-action en onderbouwing

Zorg ervoor dat je landingspagina weinig tot geen afleiding heeft en niet al te veel tekst. Maak dan ook duidelijk wat de call-to-action is en neem de twijfel weg door te onderbouwen wat je precies van ze vraagt. Denk aan call-to-actions zoals:

  • Maak nu een afspraak
  • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Plan een gesprek in
  1. Meten is weten

Test regelmatig de resultaten van je landingspagina. Stel bijvoorbeeld diverse advertentiecampagnes op met verschillende titels en omschrijvingen om te zien wat het beste aanslaat bij jouw doelgroep.

Daarnaast kunnen heatmaps van je landingspagina waardevolle inzichten verschaffen. Welk pad volgen bezoekers zodra zij op de pagina landen en nemen zij vervolgens de gewenste actie(s)? Scrollen bezoekers bijvoorbeeld niet verder door op de pagina? Ga dan na waar dit aan kan liggen en of het een negatief effect heeft op je conversie. Wil je met heatmaps aan de slag? Kijk dan eens naar Hotjar, Mouseflow of VWO.

Landingspagina voorbeelden

Laten we je een paar eigen voorbeelden geven hoe een landingspagina eruit kan zien. 

Landingspagina voorbeeld voor een transactiepagina

Als eerst kijken we naar onze SEO dienstenpagina. De CTA is duidelijk, we willen graag dat de bezoeker contact met ons opneemt en geven ook duidelijk aan waarom. Daarnaast geven we met opvallende cijfers aan wat de toegevoegde waarde van onze dienst is. 

landingspagina transactie

Landingspagina voorbeeld voor een blogpost (SEO landingspagina)

Bezoekers kunnen ook je website vinden omdat ze opzoek zijn naar bepaalde content die aansluit op de informatie die ze zoeken. Laten we als voorbeeld een bezoeker nemen die opzoek is naar informatie over B2B en via de zoekresultaten op onze B2B blogpost binnenkomt. Het is voor de bezoeker gelijk duidelijk waar de pagina over gaat en ziet via de sidebar welke onderwerpen er besproken worden.

landingspagina voorbeeld seo

Hulp nodig bij het maken van je landingspagina?

Concluderend zorgt een succesvolle landingspagina ervoor dat deze de aandacht van de bezoeker vasthoudt, weet te overtuigen met een sterke inhoud en bijdraagt aan het realiseren van je doelstellingen.

Zorg er tot slot voor dat je regelmatig test of je landingspagina nog voldoet aan je doelstellingen en of de landingspagina mogelijk verder verbeterd kan worden. Op deze manier haal je een optimaal rendement uit je landingspagina’s.

Besteed je het maken van je landingspagina toch liever uit en zoek je een specialist die je daarbij kan helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Benieuwd naar het groeipotentieel van jouw bedrijf?

Zet vandaag nog de eerste stap naar bovengemiddelde groei. Ontdek hoe we bedrijven naar meer dan 20% groei leiden.