logo Contact images

SEO (zoekmachineoptimalisatie)

SEO: zoekmachineoptimalisatie
SEO

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie.

Definitie: SEO is het optimaliseren van websites en apps met als doel de kwaliteit en kwantiteit van het verkeer uit zoekmachines te vergroten.

In Nederland heeft Google een marktaandeel van +-94% (bron: gs.statcounter.com) en is dit voor de meeste bedrijven de enige relevante zoekmachine. Zoekmachineoptimalisatie betekent in Nederland dus vooral Google optimalisatie.

3 pijlers van SEO

Om een website te optimaliseren onderscheiden SEO specialisten vaak 3 deelgebieden:

  • Content. Bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen, meta titles en descriptions, video’s.
  • Techniek. Bijvoorbeeld snelheid, hosting, robots.txt, xml sitemaps, duplicate content, canonicals.
  • Linkbuilding. Bijvoorbeeld anchorteksten, autoriteit, relevantie.

Wat kun je met SEO bereiken?

Het doel van SEO is het verkrijgen van meer relevant verkeer naar een website via de organische, onbetaalde, zoekresultaten van zoekmachines. Het uiteindelijke doel van bedrijven die aan SEO doen is vaak groei: meer klanten of leads. Maar dat is niet het enige wat je ermee kunt bereiken.

  • Inzicht in waar je potentiële klanten naar zoeken en hoe ze zoeken. Ook bruikbaar voor andere communicatie uitingen. Voor meer informatie zie zoekwoordenonderzoek.
  • Een logisch gestructureerde website op basis van het zoekgedrag van je potentiële klanten.
  • Een oneindige stroom van ideeën voor nieuwe content.

Google algoritme updates

Google voert regelmatig updates aan zijn algoritme door om de zoekresultaten beter te maken. 2 van de bekendste zijn:

  • Penguin update: bedoeld om de resultaten van manipulatieve linkbuilding af te straffen. Inmiddels 7 bevestigde updates. Vanaf 2016 (Penguin 4.0) is deze realtime, wat betekent dat je o.a. niet meer tot een volgende update hoeft te wachten tot je kunt herstellen.
  • Panda update: bedoeld om de websites met lage kwaliteit content uit de resultaten te filteren.

Mary Haynes heeft een uitgebreide lijst van Google updates vanaf 2011 online staan.

Voordelen van SEO

  • Er hoeft niet voor elke bezoeker die via SEO binnenkomt te worden betaald. Dit in tegenstelling tot Google Ads.
  • Een investering in SEO heeft lang positieve effecten op de vindbaarheid van een website.
  • Zoekers zien organische zoekresultaten als geloofwaardiger dan advertenties.

Nadelen van SEO

  • Het duurt even voordat de effecten van de investering zichtbaar worden.
  • Google past zijn algoritme regelmatig aan, wat kan zorgen voor onzekerheid.

Overwegingen bij zoekmachineoptimalisatie

  • Op welke zoekwoorden ga ik me richten?
  • Hoe schrijf ik SEO-teksten?
  • Heb ik voor elk van deze zoekwoorden een pagina waar de zoeker iets aan heeft?
  • Wat wil een zoeker op dit zoekwoord doen op een website (search intent).
  • Hoe staat het met mijn technische (onsite) optimalisatie.
  • Ga ik gebruik maken van SEO-software? En zo ja, welke?
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Online marketing consultant. SEO. Marathonloper. Muziekliefhebber. Duiker.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Begin nú, want later is al lang begonnen.