
Voor het laatste bijgewerkt op 22 september 2022
Beschikt jouw website over voldoende E-A-T? E-A-T is sinds 2014 een hot topic in SEO, omdat Google er steeds meer waarde aan hecht. We merken echter dat het voor veel bedrijven nog onduidelijk is wat E-A-T inhoudt. E-A-T- is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Deze term is door Google zelf gecreëerd en verschillende Google updates waren gericht op E-A-T, waarvan de medic update de bekendste was. In deze blogpost leggen we uit waarom E-A-T relevant is, bieden we uitleg over ieder van de 3 pijlers, en geven we concrete adviezen over hoe je de E-A-T van een website kunt verbeteren.
Waarom is E-A-T relevant?
Google gebruikt deze term veelvuldig in zijn document Search Quality Evaluator Guidelines. Dit document is een handleiding voor Google kwaliteitsbeoordelaars voor het evalueren van websites. Kwaliteitsbeoordelaars zijn echte mensen die met de informatie uit de Search Quality Evaluator Guidelines websites beoordelen en van feedback voorzien. Deze feedback gebruikt Google voor het verbeteren van zijn zoekmachinealgoritme.
Google vraagt kwaliteitsbeoordelaars, waarvan Google er zo’n 10.000 dienst heeft, om websites mede te beoordelen op E-A-T. Dit is ook logisch, want Google (en jullie als gebruikers) willen hoog in de zoekmachineresultaten websites die over expertise beschikken, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn.
Google instrueert kwaliteitsbeoordelaars websites op E-A-T te beoordelen. Screenshot Search Quality Evaluator Guidelines december 2021
De afgelopen jaren heeft Google meerdere Google updates gericht op E-A-T uitgebracht. Deze hadden, simpel uitgelegd, als doel websites met een hoge E-A-T in de zoekmachineresultaten te bevoordelen ten opzichte van websites met een lage E-A-T. De Medic update is de tot nu bekendste E-A-T Google update. Deze update had een grote impact voor medische websites en Your money your life websites in het algemeen.
E-A-T Update Google & YMYL
E-A-T is belangrijk voor iedere website, maar nog belangrijker voor Your money or your life (YMYL) websites. Dit is een verzamelterm voor websites die een impact hebben op het geluk, de gezondheid, veiligheid of financiële stabiliteit van lezers. E-A-T is daarom zeer belangrijk voor websites die de volgende onderwerpen behandelen:
- Medisch
- Juridisch
- Financieel
- Nieuws
- Shopping
- Groepen mensen
- Advies over belangrijke beslissingen
Google heeft het aantal onderwerpen dat onder de categorie YMYL valt de laatste jaren uitgebreid, waardoor E-A-T voor steeds meer websites cruciaal is geworden. De eerdergenoemde medic update bevoordeelde YMYL-websites met een hoge E-A-T en had een negatieve impact op YMYL-websites met een lage E-A-T. Daardoor was dit een van de belangrijkste Google updates van de afgelopen jaren.
Uit een analyse van Barry Schwartz bleek dat de impact van de medic update op websites over gezondheid groot was.
De 3 pijlers van E-A-T uitgelegd
Expertise
Google hecht waarde aan content die gecreëerd is door personen met expertise over het onderwerp. Google bracht in juli 2018 een update uit van de eerder genoemde Evaluator Guidelines waarin kwaliteitsbeoordelaars wordt gevraagd om niet alleen de E-A-T van een website te beoordelen, maar ook de E-A-T van de contentmakers. Met andere woorden wordt kwaliteitsbeoordelaars gevraagd om te toetsen of de auteurs van content over expertise beschikken over het onderwerp waarover ze geschreven hebben.
Is het dus voor lezers duidelijk dat de auteurs een expert zijn of in ieder geval verstand hebben van de door hen geschreven content? De volgende zaken helpen om dit duidelijk te maken.
- Aanwezigheid auteurspagina en biografie. Laat bij een artikel zien wie de schrijver is en creëer auteurspagina’s waarop de expertise van auteurs beschreven is. Leg dus uit waarom de auteur een kenner is van een bepaald onderwerp.
- Author markup. Voeg gestructureerde data van het type Author toe aan content om aan Google duidelijk te maken wie de auteur is van de content.
- Laat je content factchecken door een expert. Je content laten controleren door een expert en dit ook te tonen bij de content, bijvoorbeeld ‘dit artikel is gefactcheckt door expert A’, kan de expertise verhogen.
Authoritativeness
Je kunt een expert zijn, maar is de online perceptie ook dat je een expert bent? Zo ja, dan ben je een autoriteit. Als je je website hoog in Google wilt krijgen voor een bepaald onderwerp, dan moet je Google overtuigen dat je een autoriteit bent voor dat onderwerp. De volgende factoren hebben impact op de autoriteit van je website.
- Links en online mentions. Backlinks naar je website en vermeldingen van je merk of website zonder link helpen je website-autoriteit op te bouwen. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw website linkt of een vermelding heeft, hoe meer effect. Sterker nog, een backlink van een website met een lage autoriteit zal je website niet helpen.,
- Aanbevelingen van experts. Als een expert jouw website or product aanbeveelt, dan geeft dit autoriteit aan je website. Dit is overigens ook een bekende conversieverbeteraar als je het op je eigen website toepast.
- Overige online signalen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld reviews en vermeldingen op online fora.
Trustworthiness
Google wil webpagina’s hoog in de zoekresultaten die te vertrouwen zijn. Je website moet daarom vertrouwen uitstralen naar bezoekers en Google. Dit vertrouwen kun je op de volgende manieren opbouwen.
- Een duidelijke, geloofwaardige contactpagina. Dit punt noemt Google zelf in de Quality Raters’ Guidelines.
- Als je website hebt die producten verkoopt, dan moet je een gemakkelijk te vinden retourbeleid op je website vermelden. Zet deze pagina niet op noindex, maar laat hem door Google indexeren.
- Wetenschappelijke consensus. Google wil websites hoog in de zoekresultaten die overeenkomen met de wetenschappelijke consensus. Als je content ondersteund kan worden door wetenschappelijke bronnen, dan vergroot dit het vertrouwen van Google in je content.
- Online reputatie. Een goede online reputatie geeft vertrouwen. Heb je negatieve reviews of wordt er negatief over je website geschreven op online fora? Dan is dit schadelijk voor het vertrouwen in je website.
- Externe links naar betrouwbare websites geven ook vertrouwen aan je eigen website.
- Advertentie-ervaring. Ook de advertenties op je website hebben impact op het vertrouwen. In de Quality Raters’ Guidelines wordt beschreven dat advertenties die afleiden, verstorend zijn of content blokkeren, kunnen worden gezien als een teken van weinig vertrouwen.
Om een website goed op E-A-T te laten scoren, is het belangrijk dat de website op ieder van de 3 punten hoog scoort. De Quality Raters’ Guidelines instrueren dat een kwaliteitsbeoordelaar een website als lage kwaliteit moet beoordelen als expertise, autoriteit of vertrouwen ontbreekt. Met andere woorden, als op 1 van deze punten een onvoldoende wordt gescoord, krijgt de website als totaal een onvoldoende.
Met deze blogpost bieden we handvatten om de E-A-T van je website te verbeteren. Zoekt jouw bedrijf ondersteuning met het verbeteren van de E-A-T van de website? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Kies jij ook voor exponentiële groei?
Dat gaat niet vanzelf.