logo Contact images

Online marketingstrategie in 6 stappen

Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 30 mei 2022

Je bedrijf heeft een duidelijke, maar in eerste instantie offline, marketingstrategie. Online ligt waarschijnlijk een grote kans om je markt uit te breiden.

Alleen hoe vertaal je een offline marketingstrategie naar een goede online strategie? En hoe zorg je ervoor dat die twee elkaar versterken in plaats van los van elkaar opereren?

Het verschil zit hem in het vooraf bepalen van de juiste strategie.

Stap 1: bepaal je doelstellingen

Wat willen we met onze online aanwezigheid bereiken?

  • Leads genereren?
  • Klanten informeren?
  • Potentiële klanten informeren?
  • Producten verkopen?
  • Merkbekendheid vergroten?

Verschillende doelen hebben verschillende doelstellingen die op een andere manier gemeten worden. Zo kan achteraf worden bepaald of de strategie het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

Stap 2: Hoe ga je deze meten en wanneer ga je ze evalueren?

Afhankelijk van de keuzes die bij doelstellingen worden gemaakt kunnen de KPI’s (Key Performance Indicators) worden vastgesteld. Wat wil je dat de bezoekers doen op je site of social media kanaal? Aan de hand daarvan kan een meetplan worden opgesteld.

Welke KPI’s gaan we meten, hoe worden deze dingen op dit moment gemeten en hoe snel gaan we evalueren?

Dit hangt af van de gekozen strategie en de manier waarop het budget wordt ingezet.

Stap 3: Hoe kunnen we ons budget online het beste inzetten?

Het grote gevaar is dat er veel dingen een beetje worden gedaan.

Belangrijk om je af te vragen is: hoe gaat vanuit het perspectief van mijn klant het aankoopproces in zijn werk? Start vanaf het moment dat hij of zij nog geen interesse heeft in je product. Welke stappen zitten tussen dat moment en de aankoop en hoe kun je zorgen dat deze potentiële klant een voorkeur voor je opbouwt?

Aan de hand daarvan kiezen we tools. Leads genereren met Google Ads, Awareness creëren met een kennisportal (contentmarketing) en klantenservice via social media (bijvoorbeeld).

Door helder te hebben wat je wilt bereiken, hoe je gaat meten en of je dit ook bereikt, kun je het budget effectief inzetten door een aantal dingen écht goed te doen.

Hiermee voorkom je dat je heel veel dingen een beetje doet en geen idee hebt of het ook zin heeft.

Stap 4: Wat staat er in een online marketingstrategie?

Oke, we gaan een online strategie bepalen, maar wat komt er uiteindelijk in te staan?

  • Positionering
    Wat is de huidige (offline) positionering?
  • Doelstellingen
    Helder geformuleerd wat je wilt bereiken met je online strategie.
  • KPI’s
    Aan de hand van welke indicatoren ga je meten of je dit bereikt?
  • Kanaalkeuze
    Welke kanalen worden in eerste instantie gebruikt en welke niet?
  • Evaluatiemomenten
    Wanneer wordt de online strategie geëvalueerd.
  • Plan van aanpak
    Hoe wordt de online strategie geïmplementeerd en wie is verantwoordelijk voor welke onderdelen? Wordt er een bureau ingeschakeld?
  • Tijdspad
    Wanneer worden tussenproducten opgeleverd?
  • Herziening strategie
    Na X-tijd wordt een nieuwe strategie opgesteld aan de hand van behaalde resultaten.

Stap 5: Hoe gaan we de strategie uitvoeren?

Een online strategie wordt voor een groot gedeelte uitgevoerd door specialisten, denk aan tekstschrijvers, designers, SEO-specialisten, Google Ads specialisten etc. Nadat keuzes zijn gemaakt over de invulling van de strategie kunnen er keuzes worden gemaakt over degene die de strategie gaan uitvoeren.

Stap 6: Het resultaat van een goede online marketingstrategie

  • Klanten weten waar je voor staat en waar ze je kunnen vinden.
  • Potentiële klanten weten waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.
  • Je bent aanwezig op de kanalen waar je belangrijkste doelgroep zit.
  • Je weet wat het succes van je inspanningen is en waar je nog bij kunt sturen.
  • Je behaalt de doelstellingen die in stap 1 zijn opgesteld.
Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant. Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

Kies jij ook voor exponentiële groei?