logo Meer weten images
AUTEUR

Niek van Son MSc

Niek van Son
Oprichter & Senior consultant
Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Meer dan 10 jaar online ervaring bij b2b, scale ups, financiele dienstverleners en markplaatsen, zowel nationaal als internationaal. Werkzaam als ad interim online marketingmanager voor Brookz. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mkb-ondernemers beslissingen nemen.

“Mensen zeggen niet wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen”

“Hoop is geen strategie”

“Niet kiezen is ook een keuze”

Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

VRIJETIJDSBESTEDING
  • Hardlopen
  • Duiken
  • Muziekliefhebber
SOCIALS

Artikelen van Niek van Son MSc

Marketing
Geschreven op 26 juli 2024

Affect heuristic: definitie, voorbeelden en praktische tips

Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft gespeeld. Deze cognitieve bias kan zowel grote als kleine oordelen…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 12 juli 2024

Ambiguity effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de kans mis om tijd en geld te besparen of te…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 28 juni 2024

Commitment bias: Definitie, voorbeelden en praktische tips

Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf je doorgaan met investeren in dit product, gedreven door de…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 3 juni 2024

Priming effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in je mandje naar buiten komt. Dit is een bekend voorbeeld…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 3 mei 2024

Nostalgia effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt er onbewust zelfs geld voor over om dat gevoel vaker…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 26 april 2024

Choice overload: definitie, voorbeelden en praktische tips

Denk aan het kiezen van een nieuwe smartphone. Vroeger waren er slechts enkele modellen beschikbaar, wat het kiezen relatief eenvoudig maakte. Tegenwoordig is de markt overspoeld met honderden modellen, elk met hun eigen specificaties en functies. Je kunt uren besteden…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 12 januari 2024

Salience bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Als ondernemer worden je beslissingen wellicht meer beïnvloed door opvallende recente gebeurtenissen dan door objectieve data, een fenomeen bekend als de salience bias. In dit artikel onderzoeken we hoe deze psychologische bias je zakelijke besluitvorming kan beïnvloeden, hoe je dit…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 22 december 2023

Status quo bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Groeien betekent veranderen, maar zijn ondernemers wel altijd bereid om deze veranderingen te omarmen? Vaak houden ze vast aan de huidige situatie, zelfs als deze niet optimaal is. Neem bijvoorbeeld een samenwerkingspartner die consequent zijn afspraken niet nakomt; het zoeken…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 15 december 2023

Ostrich (struisvogel) effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Denk je dat het niet zo'n vaart zal lopen met AI? Nobelprijswinnaar Paul Krugman zei in 1998: "By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on the economy has been no greater than the fax machine's."…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 8 december 2023

Hindsight bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Er zijn heel veel mensen die achteraf kunnen verklaren waarom bepaalde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, maar heel weinig die vooraf kunnen voorspellen dat ze gaan plaatsvinden. Terugkijkend is alles heel helder. Waarom vinden we onvoorspelbare gebeurtenissen ineens voorspelbaar, nadat ze gebeurd…

Lees meer

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.