logo Contact images
AUTEUR

Niek van Son MSc

Niek van Son
Oprichter & Senior consultant
Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Werkzaam als ad interim online marketingmanager voor Brookz. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

VRIJETIJDSBESTEDING
  • Hardlopen
  • Duiken
  • Muziekliefhebber
SOCIALS

Artikelen van Niek van Son MSc

Marketing
Geschreven op 31 oktober 2022

Het krachtige effect van de anchoring bias is niet te onderschatten

Het krachtige effect van de ‘anchoring bias’ is een niet te onderschatten vooroordeel dat automatisch in ons brein ontstaat. We leggen je uit hoe dit effect klanten beïnvloed in hun koopgedrag en hoe je hier gebruik van kunt maken in…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 20 oktober 2022

Zo zet je het endowment effect in om meer omzet te maken

Het endowment effect beschrijft hoe klanten meer waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) van hen is, dan aan iets dat (nog) niet van hen is. Dus maak je klanten alvast psychologisch eigenaar van jouw aanbod? Dan leggen ze het moeilijker…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 20 oktober 2022

Wat is het mere exposure effect en hoe zet je het in als ondernemer?

Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en daarmee de kans op een aankoop vergroten. Onbekend maakt onbemind,…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 7 oktober 2022

Mimesis, wat kun je ermee in online marketing?

Mimesis is Oudgrieks en betekent: nabootsing, imitatie, nadoen. Het is ook een begrip ontwikkeld door de Franse antropoloog René Girard. Hij constateert dat veel (koop)gedrag niet spontaan is of uit onszelf komt maar een reactie is op wat anderen om…

Lees meer
Strategie
Geschreven op 30 september 2022

Opportunity cost (alternatieve kosten) wat zijn het? En waarom zijn ze belangrijk voor ondernemers?

In deze blogpost gaan we in op het begrip Opportunity Cost. Vaak blijkt dit een ondergeschoven kindje bij directies in het MKB. Maar het is een belangrijke parameter voor het midden- en kleinbedrijf. We leggen uit wat Opportunity Cost precies…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 28 september 2022

Leadgeneratie voor B2B. Wat is het? Hoe krijg je meer leads?

In de b2b-markt is online vindbaarheid cruciaal. In deze markt oriënteren bedrijven zich immers uitgebreid online. Door online goed vindbaar te zijn tijdens dit oriëntatieproces, stijgt de kans dat zij klant worden. Door vervolgens slim in te zetten op online…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 22 juli 2022

Branded search: Bieden op eigen merknaam en die van de concurrent

Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald)  al bovenaan dus waarom zouden we betalen om daar te staan? Maar wat als een concurrent ook op…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 15 juli 2022

Physical availability: maak je merk makkelijk te vinden én te kopen

Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental availability. Samen staan ze aan de basis van merkgroei.

Lees meer
Marketing
Geschreven op 15 juli 2022

Mental availability: cruciaal voor merkgroei

In 2010 Schreef professor Byron Sharp een baanbrekend wetenschappelijk marketing boek: ‘How Brands Grow’. Sharp (what’s in a name?) gooide menig heilig huisje omver en de impact daarvan resoneert nog steeds na in marketingland. Inmiddels is deel 2 uit ‘How…

Lees meer
Strategie
Geschreven op 14 juni 2022

Rente-op-rente effect in online marketing, hoe werkt dat?

Wanneer online marketing wordt ingezet als kanaal om een strategisch concurrentievoordeel te behalen is een continu proces van stap-voor-stap-verbeteringen nodig. Verbetering op verbetering is als rente-op-rente ofwel compound interest. Verbetering op verbetering realiseren betekent uiteindelijk exponentieel groeien.

Lees meer

Kies jij ook voor exponentiële groei?