logo Contact images

Wat is het mere exposure effect en hoe zet je het in als ondernemer?

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 20 oktober 2022

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 4 november 2022

Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en daarmee de kans op een aankoop vergroten. Onbekend maakt onbemind, op psychologisch niveau. Wij leggen je uit wat het mere exposure effect precies is, hoe andere mkb-ondernemers dat inzetten en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Wat is het mere exposure effect?

Het mere exposure effect werd in 1968 beschreven door Robert Zajonc. Het effect beschrijft dat het brein positiever reageert op bekende stimuli dan op onbekende stimuli. Dit geldt voor tekst, beeld en bijvoorbeeld geluiden.

Er zijn tal van onderzoeken gedaan, variërend met (voor)namen, merknamen en allerlei afbeeldingen. Keer op keer blijkt het brein van proefpersonen positiever te reageren op bekende stimuli. Jouw eigen voornaam hoor je een leven lang regelmatig, dus daar reageer je onbewust heel positief op. Niet-Westerse (voor)namen hoor je in het Westen veel minder, dus daar reageer je onbewust minder positief op (en vice versa voor niet-Westerse mensen).

Bekende merknamen leveren bij de doelgroep daarom de meest positieve associaties op. Het brein laat de teugels als het ware een beetje vieren, omdat er minder gevaar schuilt in een bekende (merk)naam. Onbekende namen leiden onbewust tot een brein dat meer op z’n hoede is, dus minder snel tot een aankoop overgaat.

Zo zetten mkb-ondernemers het (al onbewust) in

Zowel grote corporates als mkb-ondernemers gebruiken het mere exposure effect om positieve associaties op te roepen bij klanten die hun producten of merken overwegen of bekijken. Dat doen ze op een aantal verschillende manieren:

  • Branding-campagnes (online en offline)
    Als je jouw merknaam maar vaak genoeg toont of aan de doelgroep laat horen gaat het vanzelf bekender voelen. Bekend maakt bemind, dus zodra jouw merk bekendheid geniet bij de doelgroep worden associaties positiever. Bedrijven zorgen ervoor dat (potentiële) klanten hun merk- of bedrijfsnaam zoveel mogelijk zien, zowel online als offline.
  • Catchy merk- en bedrijfsnamen
    Een catchy merk- of bedrijfsnaam maakt het makkelijker om die te herkennen, en eventueel na te zeggen of zelf op te schrijven. Die bedrijven maken het klanten eenvoudig om bekender te raken met hun bedrijfs- of merknaam, zodat ze profiteren van het mere exposure effect. TikTok heette eerst Musical.ly, en groeide exponentieel toen de naam veel makkelijker werd.
  • Communicatie op de website en via de klantenservice
    Mkb-bedrijven zonder het budget om grote branding-campagnes op te zetten kunnen zelf hun communicatie aanpassen. Zowel op de website als bijvoorbeeld bij de klantenservice noemen ze hun bedrijfsnaam en merknaam regelmatig. Dat draagt bij aan de effecten van het mere exposure effect.

Aan de slag met het mere exposure effect

Wil je zelf aan de slag met het mere exposure effect? Hieronder een aantal tips die eenvoudig toepasbaar zijn.

  • Zorg voor een herkenbaar logo.
  • Zorg er vervolgens voor dat je het zo vaak mogelijk toont aan zoveel mogelijk mensen. Sponsor je de plaatselijke voetbalclub? Logo op de website, t-shirts, reclamborden etc.
  • Remarketing.

Iedere keer dat de doelgroep de naam leest of hoort voelt dat een klein beetje bekender aan. Vroeg of laat voelt het voldoende bekend aan om een aankoop te overwegen,

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant. Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

Kies jij ook voor exponentiële groei?