Niek van Son MSc
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Meer dan 10 jaar online ervaring bij b2b, scale ups, financiele dienstverleners en markplaatsen, zowel nationaal als internationaal. Werkzaam als ad interim online marketingmanager voor Brookz. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mkb-ondernemers beslissingen nemen.
“Mensen zeggen niet wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen”
“Hoop is geen strategie”
“Niet kiezen is ook een keuze”
Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.
Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.
- Hardlopen
- Duiken
- Muziekliefhebber
Artikelen van Niek van Son MSc
Attentional bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe leverancier voor je bedrijf. Je hebt twee potentiële kandidaten gevonden. De eerste leverancier heeft een indrukwekkende website vol met lovende klantrecensies. De tweede leverancier is nieuw in de markt en…
Lees meerAction bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je hebt een belangrijke presentatie voor een potentiële klant, maar de technologie werkt niet mee. Uit frustratie blijf je herhaaldelijk de presentatie opnieuw opstarten, ondanks dat het probleem blijft bestaan. Dit is een klassiek voorbeeld van action…
Lees meerAffect heuristic: definitie, voorbeelden en praktische tips
Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft gespeeld. Deze cognitieve bias kan zowel grote als kleine oordelen…
Lees meerAmbiguity effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de kans mis om tijd en geld te besparen of te…
Lees meerCommitment bias: Definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf je doorgaan met investeren in dit product, gedreven door de…
Lees meerPriming effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in je mandje naar buiten komt. Dit is een bekend voorbeeld…
Lees meerNostalgia effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt er onbewust zelfs geld voor over om dat gevoel vaker…
Lees meerChoice overload: definitie, voorbeelden en praktische tips
Denk aan het kiezen van een nieuwe smartphone. Vroeger waren er slechts enkele modellen beschikbaar, wat het kiezen relatief eenvoudig maakte. Tegenwoordig is de markt overspoeld met honderden modellen, elk met hun eigen specificaties en functies. Je kunt uren besteden…
Lees meerSalience bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Als ondernemer worden je beslissingen wellicht meer beïnvloed door opvallende recente gebeurtenissen dan door objectieve data, een fenomeen bekend als de salience bias. In dit artikel onderzoeken we hoe deze psychologische bias je zakelijke besluitvorming kan beïnvloeden, hoe je dit…
Lees meerStatus quo bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Groeien betekent veranderen, maar zijn ondernemers wel altijd bereid om deze veranderingen te omarmen? Vaak houden ze vast aan de huidige situatie, zelfs als deze niet optimaal is. Neem bijvoorbeeld een samenwerkingspartner die consequent zijn afspraken niet nakomt; het zoeken…
Lees meerLaat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.