
Niek van Son MSc
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Meer dan 10 jaar online ervaring bij b2b, scale ups, financiele dienstverleners en markplaatsen, zowel nationaal als internationaal. Werkzaam als ad interim online marketingmanager voor Brookz. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mkb-ondernemers beslissingen nemen.
“Mensen zeggen niet wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen”
“Hoop is geen strategie”
“Niet kiezen is ook een keuze”
Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.
Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.
- Hardlopen
- Duiken
- Muziekliefhebber
Artikelen van Niek van Son MSc
Zero-sum bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Een klant die naar de winkel van de concurrent gaat, wordt geen klant bij jou, toch? Dit is een typisch voorbeeld van de zero-sum bias. Woonwinkels hebben echter ontdekt dat deze manier van denken niet altijd voordelig is, en kiezen…
Lees meerAnecdotal fallacy: definitie, voorbeelden en praktische tips
De anekdotische drogreden, of 'Volvo fallacy', is de cognitieve denkfout die misschien wel het vaakst voorkomt bij ondernemers. Hij is aantrekkelijk omdat het natuurlijk en logisch voelt om te vertrouwen op de ervaringen van anderen. Echter, juist deze ogenschijnlijke eenvoud…
Lees meerSelectieve perceptie: definitie, voorbeelden en praktische tips
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… want ik vind het interessant en jij waarschijnlijk niet! Hoe kan het toch dat consumenten sommige informatie totaal over het hoofd zien, terwijl jij ervan overtuigd bent dat de boodschap zo duidelijk…
Lees meerHet Google-effect definitie, voorbeelden en praktische tips
Even iets ‘googelen’ is zo normaal geworden, dat het in 2006 als werkwoord werd opgenomen in het woordenboek. Maar constant googelen kan het brein beïnvloeden. Waarom vergeten we de informatie die we net opgezocht hebben? En waarom is dit voor…
Lees meerHet Zeigarnik effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect. Ontdek in dit artikel wat dit effect is en hoe…
Lees meerHet Bandwagon-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het bandwagon-effect precies in, en hoe kun je dit als mkb-ondernemer…
Lees meerKies jij ook voor exponentiële groei?
Dat gaat niet vanzelf.