logo Contact images

SEO consultant

SEO (Search Engine Optimization)

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 31 oktober 2022

Meer bezoekers genereren naar je website, en niet betalen per klik? Met SEO verbeter je de vindbaarheid van je website en genereer je structureel meer bezoekers. Een betere vindbaarheid zorgt voor een groter bereik.

Een SEO consultant geeft advies over verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd op 3 aandachtgebieden in SEO: techniek, linkbuilding en content. Daarnaast zal een goede SEO consultant prioriteiten aangeven bij deze actiepunten zodat zoveel mogelijk impact wordt gemaakt.

Wanneer is het inschakelen van een SEO consultant verstandig:

  • Het verkeer naar de website moet duurzaam groeien om bedrijfsdoelen te halen maar intern is niet de benodigde expertise om dit voor elkaar te krijgen.
  • Er wordt een nieuwe website gelanceerd en het bestaande verkeer moet behouden blijven.
  • Het organische websiteverkeer zit al tijden op een plateau en intern weet niemand hoe het nog verder kan groeien.

Herkenbaar? Schakel een SEO consultant in.

Waarom een SEO consultant inschakelen?

Een SEO consultant geeft je alle inzichten en praktische handvatten die je nodig hebt om je organische vindbaarheid te verbeteren. Zo haal je de expertise in huis om zelf of samen met je team aan de slag te gaan met SEO – zonder een SEO specialist in dienst te hoeven nemen.

Verschil SEO consultant en specialist (of expert)

Er is geen heel duidelijk verschil tussen een consultant en een specialist. Toch zie je vaak dat een consultant de SEO van andere bedrijven doet en een specialist bij 1 bedrijf intern werkt. Expert heeft niemand als functietitel voor zover wij weten.

Hoe gaat een SEO consultant te werk?

Een SEO consultant neemt verschillende onderdelen van SEO onder de loep, bepaalt wat er beter kan en hoe. De verschillende onderdelen worden optimaal op elkaar afgestemd om de positie in zoekmachines te verbeteren.

  • Inzicht in online gedrag potentiële klanten

Om te beginnen wordt het online gedrag van potentiële klanten in kaart gebracht, om zo de website en de content goed af te stemmen op hun behoefte. En zo niet alleen een betere vindbaarheid te realiseren maar ook een hogere conversieratio. Met de juiste inzichten kan er worden aangestuurd op het genereren van bezoekers waarvan de kans groot is dat zij klant worden.

  • Advies over websitestructuur

Een SEO consultant stelt vast welke websitestructuur zorgt voor een hogere positie in zoekmachines en een betere klantervaring. Zo wordt gekeken of het menu logisch in elkaar steekt, of pagina’s onderling naar elkaar kunnen verwijzen en of een bezoekers makkelijk de gewenste informatie vinden. Er wordt vastgesteld welke websitestructuur zorgt voor meer bezoekers én een hogere conversieratio.

  • Contentstrategie en optimalisatie

De consultant stelt vast welke informatie en content van belang zijn voor de potentiële klanten en op welke vragen en termen gezocht wordt. De consultant kijkt welke pagina’s goed gevonden worden en welke pagina’s anders ingevuld, opgedeeld of samengevoegd dienen te worden. Er wordt gekeken welke content de vraag van de bezoekers beantwoordt en hoe er in deze tekst naar een gewenste call to action geleid kan worden. Daarnaast adviseert de consultant welke zoekwoorden er geïmplementeerd moeten worden in de tekst – hoe en waar – om de vindbaarheid te optimaliseren.

  • Advies over technische optimalisatie

Om goed vindbaar te zijn moet een website technisch gezien goed in elkaar steken. Zo kunnen doodlopende links als een slecht teken worden beschouwd door zoekmachines, net als een trage laadtijd – en daarmee een hoge bounce ratio. De consultant kijkt naar verschillende aspecten van de website, van metabeschrijvingen, de grootte van afbeeldingen en andere technische aspecten om de website beter te laten ranken.

  • Advies over linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Hoe meer routes er naar jouw website leiden, des te beter een website gevonden wordt. De links worden door zoekmachines gezien als een een soort stemmen waardoor de autoriteit van de website stijgt en daarmee hoger rankt in de zoekresultaten. Een consultant laat je zien hoe je waardevolle links kunt genereren en ook hoe je op je eigen website strategisch naar gewenste pagina’s kunt linken. Zo verhoog je het aantal views en leidt je bezoekers op handige wijze naar de gewenste pagina of call to action.

SEO development & strategie

Een SEO consultant helpt je een effectieve SEO strategie op te zetten, waarin de verschillende aspecten van SEO onder de loep worden genomen en vervolgens optimaal op elkaar worden afgestemd. Van technische optimalisatie van de website, zoekwoordenonderzoek, linkbuilding tot aan strategische websitecontent; samen zorgen deze onderdelen voor een sterk en goed vindbaar geheel. Per onderdeel geeft de consultant aan wat er veranderd en gedaan moet worden, wat je zelf kunt doen of waar je eventueel hulp voor in kunt schakelen.

Contentadvies & aansturen tekstschrijvers

Content is een belangrijk onderdeel van SEO (Search Engine Optimization). Buiten dat de content goed gekozen zoekwoorden dient te bevatten, moet de tekst vooral ook aansluiten op de zoekvraag van de (be)zoeker. De content moet aan de verwachtingen van de bezoeker voldoen maar ook aanzetten tot een bepaalde actie van de bezoeker.

Een SEO consultant helpt je te bepalen met welke content je de meeste bezoekers genereert en waarmee je de conversieratio verhoogt. Daarbij adviseert een SEO consultant de tekstschrijvers hoe zij de teksten het beste kunnen opbouwen en welke zoekwoorden er gebruikt dienen te worden.

Wat kost SEO

De prijs die je betaalt voor SEO hangt af van de doelstellingen van het bedrijf, de grootte van de website en de dienstverlener die je ervoor inzet.

Doelstellingen van het bedrijf: hoe ambitieuzer, hoe hoger de totale kosten zullen zijn. Het uurtarief hoeft daardoor niet per se hoger te zijn maar doordat het vaak gaat om complexere projecten zal dit toch vaak het geval zijn.

De grootte van de website: hoe meer pagina’s en regio’s deze target, hoe complexer de SEO analyse. Dit levert hogere kosten doordat er meer uren moet worden besteed aan de analyse.

De dienstverlener die je ervoor inzet: de keuze is grofweg tussen: interne SEO medewerker, onafhankelijke SEO consultant en SEO bureau.

Uurtarieven consultants

SEO consultants vragen doorgaans een uur-, project- of maandprijs, afhankelijk van de opdracht en de hoeveelheid werk. In Europa liggen de uurtarieven die SEO consultants hanteren gemiddeld tussen de €75,- en €250,-.

Het tarief van een consultant kan dus nogal verschillen. Consultants die hogere tarieven hanteren hebben vaak aanzienlijke resultaten behaald, veel ervaring en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Kosten SEO traject

Afhankelijk van bovenstaande 3 variabelen kan een SEO traject varieren van enkele duizenden euro’s per jaar voor de bakker op de hoek tot 100 duizenden euro’s voor een multinational met zeer ambitieuze doelstellingen. Voor een mkb-bedrijf in Nederland zou tussen €10.000 en €40.000 per jaar genoeg moeten zijn om serieus iets te bereiken.

Een SEO consultant helpt je aan alle inzichten en handvatten die je nodig hebt om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Je website wordt onder de loep genomen en het online gedrag van je klanten wordt in kaart gebracht. Vervolgens wordt er per onderdeel – van content, technische SEO tot linkbuilding – gekeken wat er anders kan – en hoe – om hoger te ranken in zoekmachines. Met een consultant haal je alle SEO kennis in huis, zonder hier een fulltime expert voor in te moeten huren. 

Werken als SEO consultant?

Bij Tasmanic zijn we continue op zoek naar de beste SEO consultants. Bekijk onze vacatures en reageer direct.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant. Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

Kies jij ook voor exponentiële groei?