logo Performancescan images

SEO consultant inhuren met 10+ jaar ervaring

SEO (Search Engine Optimization)

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 7 juni 2023

SEO is een belangrijk instrument voor je bedrijf om je online vindbaarheid te verbeteren, wat weer zorgt voor een groter bereik. Door samen te werken met ervaren SEO-specialisten kan je meer bezoekers genereren naar je website, zonder dat je hoeft te betalen per klik. Bij Tasmanic werken we met ervaren SEO specialisten die de online vindbaarheid van je website verbeteren en structureel voor meer bezoekers zorgen.

Om voor jezelf na te gaan of het verstandig is om een SEO consultant in te schakelen. Ervaren SEO consultants kunnen je helpen met de volgende situaties:

  • Het verkeer naar de website moet duurzaam groeien om bedrijfsdoelen te halen maar intern is niet de benodigde expertise om dit voor elkaar te krijgen.
  • Er wordt een nieuwe website gelanceerd en het bestaande verkeer moet behouden blijven.
  • Het organische websiteverkeer zit al tijden op een plateau en intern weet niemand hoe het nog verder kan groeien.

Herken je jezelf in een van deze situaties? Dan kan het verstandig zijn om een SEO consultant in te schakelen.

Waarom een SEO consultant inschakelen?

Een SEO consultant geeft je alle inzichten en praktische handvatten die je nodig hebt om je organische vindbaarheid te verbeteren. Zo haal je de expertise in huis om zelf of samen met je team aan de slag te gaan met SEO – zonder een SEO specialist in dienst te hoeven nemen. 

Door samen te werken met een ervaren SEO bureau zoals Tasmanic schakel je eigenlijk enorm veel kennis en ervaring in. Onze SEO specialisten hebben meer dan 10 jaar ervaring, waarmee ze je helpen om je online marketingdoelstellingen te halen. We vinden het belangrijk om meetbare resultaten te boeken en regelmatig ook te bespreken wat de voortgang is. De klanten hebben realtime ook altijd inzicht in de cijfers, omdat we transparantie belangrijk vinden.

Wat is het verschil tussen SEO consultant, specialist en expert?

Er is geen heel duidelijk verschil tussen een consultant en een specialist. Toch zie je vaak dat een consultant de SEO van andere bedrijven doet en een specialist bij 1 bedrijf intern werkt. Expert heeft niemand als functietitel voor zover wij weten.

Wat doet een SEO consultant?

Een SEO consultant helpt je een effectieve SEO strategie op te zetten, waarin de verschillende aspecten van SEO onder de loep worden genomen en vervolgens optimaal op elkaar worden afgestemd. Van technische optimalisatie van de website, zoekwoordenonderzoek, linkbuilding tot aan strategische websitecontent; samen zorgen deze onderdelen voor een sterk en goed vindbaar geheel. Per onderdeel geeft de consultant aan wat er veranderd en gedaan moet worden, wat je zelf kunt doen of waar je eventueel hulp voor in kunt schakelen.

Werkwijze van een SEO consultant

Hoe een SEO consultant te werk gaat is afhankelijk van de optimalisatie die nodig is. De werkwijze van een SEO consultant per situatie:

Inzicht in online gedrag potentiële klanten

Om te beginnen wordt het online gedrag van potentiële klanten in kaart gebracht, om zo de website en de content goed af te stemmen op hun behoefte. Hiervoor voert de consultant een zoekwoordenonderzoek uit. Door dit effectief in te zetten kan de consultant de online vindbaarheid verbeteren en zorgen voor een hogere conversieratio. Met de juiste inzichten kan er worden aangestuurd op het genereren van bezoekers waarvan de kans groot is dat zij klant worden.

Advies over websitestructuur

Een SEO consultant stelt vast welke websitestructuur zorgt voor een hogere positie in zoekmachines en een betere klantervaring. Zo wordt gekeken of het menu logisch in elkaar steekt, of pagina’s onderling naar elkaar kunnen verwijzen en of een bezoekers makkelijk de gewenste informatie vinden. Er wordt vastgesteld welke websitestructuur zorgt voor meer bezoekers én een hogere conversieratio.

Contentstrategie en optimalisatie

De consultant stelt vast welke informatie en content van belang zijn voor de potentiële klanten en op welke vragen en termen gezocht wordt. De consultant kijkt welke pagina’s goed gevonden worden en welke pagina’s anders ingevuld, opgedeeld of samengevoegd dienen te worden. Er wordt gekeken welke content de vraag van de bezoekers beantwoordt en hoe er in deze tekst naar een gewenste call to action geleid kan worden. Daarnaast adviseert de consultant welke zoekwoorden er geïmplementeerd moeten worden in de tekst – hoe en waar – om de vindbaarheid te optimaliseren. Dit vormt samen de contentstrategie. Sommige SEO consultants werken met professionele tekstschrijvers. SEO consultants adviseren in dat geval de tekstschrijvers hoe zij de teksten het beste kunnen opbouwen en welke zoekwoorden er gebruikt dienen te worden. Indien de consultant niet tevreden is, wordt er feedback gegeven totdat het artikel zoals gewenst is.

Advies over technische optimalisatie

Om goed vindbaar te zijn moet een website technisch gezien goed in elkaar steken. Zo kunnen doodlopende links als een slecht teken worden beschouwd door zoekmachines, net als een trage laadtijd – en daarmee een hoge bounce rate. De consultant kijkt naar verschillende aspecten van de website, van meta beschrijvingen, de grootte van afbeeldingen en andere technische aspecten om de website beter te laten ranken. Ook prioriteert de consultant technische verbeteringen zodat er niet veel tijd wordt besteed aan wijzigingen met minimale impact.

Advies over linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Hoe meer routes er naar jouw website leiden, des te beter een website gevonden wordt. De links worden door zoekmachines gezien als een soort stemmen waardoor de autoriteit van de website stijgt en daarmee hoger rankt in de zoekresultaten. Een consultant laat je zien hoe je waardevolle links kunt genereren en ook hoe je op je eigen website strategisch naar gewenste pagina’s kunt linken. Zo verhoog je het aantal views en leidt je bezoekers op handige wijze naar de gewenste pagina of call to action.

On-page en off-page SEO

Een SEO consultant kan een onderscheid maken tussen on-page en off-page optimalisaties.

On-page door een SEO consultant

Met on-page SEO bedoelen we het optimaliseren van de website zelf. Hierbij wil je de website zo gebruikersvriendelijk maken voor niet alleen je bezoekers, maar ook voor Google. Om je on-page SEO te optimaliseren is een consultant bezig met de volgende punten:

  • Gebruiken van de juiste zoekwoorden
  • Het verbeteren en toevoegen van site content
  • De title tags en meta descriptions zijn correct ingevuld
  • Maak goed gebruik van headers (H1, H2 etc.) om structuur in je pagina te krijgen
  • Maak gebruik van korte URLs die duidelijk maken waar de pagina over gaat (in dit geval bijvoorbeeld seo-consultant)
  • Toevoegen van interne links: zorg ervoor dat je pagina’s intern linken naar elkaar
  • Toevoegen van externe links: vergroten de gebruikerservaringen en vergroot het vertrouwen van de bezoeker
  • Zorgen dat je website snel (genoeg) is
  • Gebruik van Schema Markup
  • Voeg ondersteunend afbeeldingen toe

Off-page door een SEO consultant

Daarnaast is de SEO consultant ook bezig met off-page SEO. Hier wordt er juist gekeken hoe de online vindbaarheid van je website verbeterd kan worden door zaken buiten de website zelf. Om je off-page SEO te optimaliseren is een consultant vooral bezig met het volgende:

  • Linkbuilding: het verzamelen van links naar je website om een hogere autoriteit van Google te krijgen
  • Local SEO: de lokale vindbaarheid van je bedrijf te vergroten
  • Het beheren van social media accounts

Hoe werkt Google?

Om je lokale vindbaarheid te vergroten is het ook goed om te weten hoe Google werkt. Google maakt gebruik van een Googlebot (zowel desktop als mobiel) die je website van pagina naar pagina bezoekt. De Googlebot doet dit door middel van de hyperlinks op je pagina’s. Als je dus een pagina hebt waar niks naar toe linkt, zal de Googlebot net zoals de internetgebruiker de pagina nooit vinden.

Google maakt steeds vaker gebruik van de mobiele versie van een website om je pagina’s te crawlen, indexeren en ranken (mobile-first indexing). Hoewel het niet verplicht is om een mobiele versie te hebben van je website, raden wij (en Google) je het wel aan.

Wat kost SEO

De prijs die je betaalt voor SEO hangt af van de doelstellingen van het bedrijf, de grootte van de website en de dienstverlener die je ervoor inzet.

Doelstellingen van het bedrijf: hoe ambitieuzer, hoe hoger de totale kosten zullen zijn. Het uurtarief hoeft daardoor niet per se hoger te zijn maar doordat het vaak gaat om complexere projecten zal dit toch vaak het geval zijn.

De grootte van de website: hoe meer pagina’s en regio’s deze target, hoe complexer de SEO analyse. Dit levert hogere kosten doordat er meer uren moet worden besteed aan de analyse.

De dienstverlener die je ervoor inzet: de keuze is grofweg tussen: interne SEO medewerker, onafhankelijke SEO consultant en een SEO bureau.

Uurtarieven consultants

SEO consultants vragen doorgaans een uur-, project- of maandprijs, afhankelijk van de opdracht en de hoeveelheid werk. In Europa liggen de uurtarieven die SEO consultants hanteren gemiddeld tussen de €75,- en €250,-.

Het tarief van een consultant kan dus nogal verschillen. Consultants die hogere tarieven hanteren hebben vaak aanzienlijke resultaten behaald, veel ervaring en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Kosten SEO traject

Afhankelijk van bovenstaande 3 variabelen kan een SEO traject variëren van enkele duizenden euro’s per jaar voor de bakker op de hoek tot 100 duizenden euro’s voor een multinational met zeer ambitieuze doelstellingen. Voor een mkb-bedrijf in Nederland zou tussen €10.000 en €40.000 per jaar genoeg moeten zijn om serieus iets te bereiken.

Werken als SEO consultant?

Bij Tasmanic zijn we continue op zoek naar de beste SEO consultants. Bekijk onze vacatures en reageer direct.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.