
Voor het laatste bijgewerkt op 22 september 2022
In dit artikel leggen we uit wat local SEO is, waarom het belangrijk is en voor wie het relevant is. Local SEO maakt onderdeel uit van zoekmachineoptimalisatie.
Wat is local SEO?
Local is SEO is het proces om de vindbaarheid van een bedrijf te verbeteren op lokale zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten waarbij de plaats deel uitmaakt van de zoekterm of zeer relevant is.
We gebruiken hier bewust niet de Nederlandse term lokale zoekmachineoptimalisatie omdat die heel erg lang is er niet duidelijk.
Waarom is local SEO belangrijk?
Er zijn een aantal redenen waarom een bedrijf zijn lokale vindbaarheid zou willen verbeteren.
- 30% van alle zoekopdrachten op mobiel zijn gerelateerd aan een locatie.
- In de normale zoekresultaten worden steeds vaker zogenaamde local packs getoond. Dit zijn Google Maps blokjes die de normale organisch zoekresultaten naar beneden drukken en daarmee normale SEO minder effectief maken.
- Ook bedrijven doen graag zaken met bedrijven uit de buurt. De beslissing worden namelijk door mensen genomen. Zelfs bij online marketing bureaus wordt een local pack getoond terwijl locatie daar toch amper een rol zou moeten spelen in de keuze.
Hoe werkt local SEO?
Er zijn 2 plekken waarom je je lokale vindbaarheid in Google kunt verbeteren.
Google maps (local pack)
Google laat steeds vaker in zijn zoekresultaten direct een kaart zien met een aantal bedrijven, ook als er niet op een plaatsnaam wordt gezocht. Voor de bakker, slager en restaurants is het logisch dat het belangrijk is om in lokale zoekresultaten zichtbaar te zijn. Maar ook grotere bedrijven met meerdere vestigingen die niet direct regionaal gericht zijn kunnen er hun voordeel mee doen. Een vermelding van je bedrijf aanmaken en aanpassen kan tegenwoordig direct in Google Maps.
Normale zoekresultaten
Ook in de gewone zoekresultaten kun je ervoor zorgen dat je beter vindbaar wordt. Een bekende manier is om voor heel veel plaatsnamen landingpagina’s aan te maken. Dit raden we niet aan, maar zorg er wel voor dat er een pagina is voor elke vestiging.
Lokale vindbaarheid verbeteren
Hieronder enkele eenvoudige manier om de lokale vindbaarheid van een bedrijf te verbeteren.
- Zorg voor een volledig ingevuld Google Maps bedrijfsprofiel
- Zorg ervoor dat in het profiel de belangrijkste zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek voorkomen
- Verzamel een aantal reviews van klanten op Google Maps
- Plaats minimaal 1 keer per week een post op je Google bedrijfsprofiel
Kies jij ook voor exponentiële groei?
Dat gaat niet vanzelf.