logo Meer weten images

Blog voor ondernemers

Op onze blog delen wij onze kennis over strategie, marketing & optimalisatie zodat ondernemers er direct wat aan hebben.

Zero Sum Bias
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 1 december 2023

Niek van Son

Zero-sum bias: definitie, voorbeelden en praktische tips

Een klant die naar de winkel van de concurrent gaat, wordt geen klant bij jou, toch? Dit is een typisch voorbeeld van de zero-sum bias. Woonwinkels hebben echter ontdekt dat deze manier van denken niet altijd voordelig is, en kiezen er voor om dicht bij elkaar gevestigd te zijn.

Lees meer
Anecdotal Fallacy
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 24 november 2023

Niek van Son

Anecdotal fallacy: definitie, voorbeelden en praktische tips

De anekdotische drogreden, of 'Volvo fallacy', is de cognitieve denkfout die misschien wel het vaakst voorkomt bij ondernemers. Hij is aantrekkelijk omdat het natuurlijk en logisch voelt om te vertrouwen op de ervaringen van anderen. Echter, juist deze ogenschijnlijke eenvoud kan leiden tot slechte besluitvorming.

Lees meer
Cheerleader Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 17 november 2023

Niek van Son

Cheerleader effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Heb je ooit gehoord dat je charmanter overkomt wanneer je omringd bent door een groep? Dit fascinerende verschijnsel staat bekend als het cheerleader effect. In dit artikel duiken we in hoe dit effect niet alleen van invloed is op persoonlijke aantrekkingskracht, maar ook verrassende kansen biedt voor ondernemers. We zullen…

Lees meer
Selectieve perceptie
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 november 2023

Niek van Son

Selectieve perceptie: definitie, voorbeelden en praktische tips

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… want ik vind het interessant en jij waarschijnlijk niet! Hoe kan het toch dat consumenten sommige informatie totaal over het hoofd zien, terwijl jij ervan overtuigd bent dat de boodschap zo duidelijk is? Dat noemen we selectieve perceptie. Een cognitieve denkfout waar…

Lees meer
Google Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 27 oktober 2023

Niek van Son

Het Google-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Even iets ‘googelen’ is zo normaal geworden, dat het in 2006 als werkwoord werd opgenomen in het woordenboek. Maar constant googelen kan het brein beïnvloeden. Waarom vergeten we de informatie die we net opgezocht hebben? En waarom is dit voor ondernemers zo belangrijk om te weten?

Lees meer
IKEA Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 20 oktober 2023

Niek van Son

Het IKEA-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Na 3 zoekgeraakte schroeven, 2 keer opnieuw beginnen en 1 keer een YouTube tutorial te hebben geraadpleegd, staat hij dan eindelijk in elkaar: je nieuwe IKEA ladenkastje. Je bent er niet alleen blij mee omdat het kastje zo mooi is, maar ook omdat jouw inspanning heeft bijgedragen aan het resultaat.…

Lees meer
Zeigarnik Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 6 oktober 2023

Niek van Son

Het Zeigarnik effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect. Ontdek in dit artikel wat dit effect is en hoe je het effectief inzet als ondernemer.

Lees meer
Bandwagon Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 29 september 2023

Niek van Son

Het Bandwagon-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het bandwagon-effect precies in, en hoe kun je dit als mkb-ondernemer strategisch benutten om je bedrijf te laten groeien?

Lees meer
Baader-Meinhof fenomeen / Frequency Illusion
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 8 september 2023

Niek van Son

Het Baader-Meinhof fenomeen (frequency illusion): definitie, voorbeelden en praktische tips

Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In dit artikel ontdekken mkb-ondernemers hoe dit fenomeen hun zakelijke keuzes kan beïnvloeden en wat ze er praktisch mee kunnen.

Lees meer
Cognitieve dissonantie
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 25 augustus 2023

Niek van Son

Cognitieve dissonantie: Definitie, voorbeelden & toepassen in marketing

Cognitieve dissonantie, een term geïntroduceerd in de jaren 50 van de vorige eeuw, beschrijft het ongemakkelijke gevoel dat ontstaat wanneer iemand wordt geconfronteerd met tegenstrijdige overtuigingen of gedragingen. Deze mentale spanning kan onbewust leiden tot keuzes en acties die niet altijd rationeel zijn. In dit artikel duiken we dieper in…

Lees meer

Diensten die uw bedrijf laten groeien

Benieuwd wat haalbare doelstellingen zijn voor uw bedrijf?

Bekijk onze diensten

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.