![Zero Sum Bias](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/11/Zero-Sum-Bias-1024x576.jpg)
Zero-sum bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Een klant die naar de winkel van de concurrent gaat, wordt geen klant bij jou, toch? Dit is een typisch voorbeeld van de zero-sum bias. Woonwinkels hebben echter ontdekt dat deze manier van denken niet altijd voordelig is, en kiezen er voor om dicht bij elkaar gevestigd te zijn.
Lees meer![Anecdotal Fallacy](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/11/Anecdotal-Fallacy-1024x576.jpg)
Anecdotal fallacy: definitie, voorbeelden en praktische tips
De anekdotische drogreden, of 'Volvo fallacy', is de cognitieve denkfout die misschien wel het vaakst voorkomt bij ondernemers. Hij is aantrekkelijk omdat het natuurlijk en logisch voelt om te vertrouwen op de ervaringen van anderen. Echter, juist deze ogenschijnlijke eenvoud kan leiden tot slechte besluitvorming.
Lees meer![Cheerleader Effect](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/11/Cheerleader-Effect-1024x576.jpg)
Cheerleader effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Heb je ooit gehoord dat je charmanter overkomt wanneer je omringd bent door een groep? Dit fascinerende verschijnsel staat bekend als het cheerleader effect. In dit artikel duiken we in hoe dit effect niet alleen van invloed is op persoonlijke aantrekkingskracht, maar ook verrassende kansen biedt voor ondernemers. We zullen…
Lees meer![Selectieve perceptie](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/11/Selectieve-perceptie-1024x576.jpg)
Selectieve perceptie: definitie, voorbeelden en praktische tips
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… want ik vind het interessant en jij waarschijnlijk niet! Hoe kan het toch dat consumenten sommige informatie totaal over het hoofd zien, terwijl jij ervan overtuigd bent dat de boodschap zo duidelijk is? Dat noemen we selectieve perceptie. Een cognitieve denkfout waar…
Lees meer![Google Effect](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/09/Google-Effect-1024x576.jpg)
Het Google-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Even iets ‘googelen’ is zo normaal geworden, dat het in 2006 als werkwoord werd opgenomen in het woordenboek. Maar constant googelen kan het brein beïnvloeden. Waarom vergeten we de informatie die we net opgezocht hebben? En waarom is dit voor ondernemers zo belangrijk om te weten?
Lees meer![IKEA Effect](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/09/IKEA-Effect-1024x576.jpg)
Het IKEA-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Na 3 zoekgeraakte schroeven, 2 keer opnieuw beginnen en 1 keer een YouTube tutorial te hebben geraadpleegd, staat hij dan eindelijk in elkaar: je nieuwe IKEA ladenkastje. Je bent er niet alleen blij mee omdat het kastje zo mooi is, maar ook omdat jouw inspanning heeft bijgedragen aan het resultaat.…
Lees meer![Zeigarnik Effect](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/09/Zeigarnik-Effect-1024x576.jpg)
Het Zeigarnik effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect. Ontdek in dit artikel wat dit effect is en hoe je het effectief inzet als ondernemer.
Lees meer![Bandwagon Effect](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/09/Bandwagon-Effect-1024x576.jpg)
Het Bandwagon-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het bandwagon-effect precies in, en hoe kun je dit als mkb-ondernemer strategisch benutten om je bedrijf te laten groeien?
Lees meer![Baader-Meinhof fenomeen / Frequency Illusion](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/09/Frequency-Illusion-1024x576.jpg)
Het Baader-Meinhof fenomeen (frequency illusion): definitie, voorbeelden en praktische tips
Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In dit artikel ontdekken mkb-ondernemers hoe dit fenomeen hun zakelijke keuzes kan beïnvloeden en wat ze er praktisch mee kunnen.
Lees meer![Cognitieve dissonantie](https://tasmanic.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/07/UA-Cognitieve-dissonantie-1024x576.jpg)
Cognitieve dissonantie: Definitie, voorbeelden & toepassen in marketing
Cognitieve dissonantie, een term geïntroduceerd in de jaren 50 van de vorige eeuw, beschrijft het ongemakkelijke gevoel dat ontstaat wanneer iemand wordt geconfronteerd met tegenstrijdige overtuigingen of gedragingen. Deze mentale spanning kan onbewust leiden tot keuzes en acties die niet altijd rationeel zijn. In dit artikel duiken we dieper in…
Lees meer