logo Contact images

Zoekwoordplanner

Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 23 februari 2022

Waar de zoekwoordplanner van Google voorheen de meest voor de hand liggende manier was om zoekwoordenonderzoek te doen, neemt de kwaliteit van de data al jaren af en wordt de zoekwoordplanner steeds minder geschikt voor SEO.

Nadelen van de Google Zoekwoordplanner

De data van alle zoekwoorden tools zijn onbetrouwbaar maar die van de Google zoekwoordplanner zijn extra onbetrouwbaar. Het is verstandig om bij de interpretatie rekening te houden met de volgende valkuilen:

  1. Geen exacte zoekvolumes

Het zoekvolume – het gemiddelde aantal keer dat er op een zoekterm wordt gezocht – dat de zoekwoordplanner toont is niet exact. De cijfers worden afgerond en in ‘containers’ geplaatst. Dit kan misleidend zijn en het werkelijke zoekvolume kan flink afwijken van de getoonde cijfers. Zo worden lage zoekvolumes steeds omhoog afgerond in stappen van 10. Dus van 30, naar 40 en 50. Vanaf 50 worden deze stappen 20 en vanaf 90 zijn de stappen 30. Hoe hoger de zoekvolumes, des te groter de stappen. Zo zijn de stappen boven de 200,000 wel 40,000, wat nogal een verschil kan maken. Het werkelijke zoekvolume is dus moeilijk te bepalen.

  1. Combinatie varianten

In de zoekvolumes worden meerdere varianten – zoals meervoud, enkelvoud en woorden met en zonder koppelteken – gecombineerd. Dat terwijl de zoekresultaten voor die termen afwijken, de volumes zouden dat dus ook moeten doen. Ook worden afkortingen die een heel andere betekenis kunnen hebben samengevoegd in de zoekvolumes. Dit zorgt voor onbetrouwbare cijfers; de zoekintentie is bij deze afkortingen namelijk compleet anders. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden bij het interpreteren van data.

  1. Beperkte datageschiedenis

De zoekvolumes zijn gebaseerd op data van de afgelopen 12 maanden. Hiermee zijn ze wel actueel, maar geven ze weinig inzicht in ontwikkelingen en trends. Het zou interessanter zijn om na te kunnen gaan wat de zoekvolumes een aantal jaar geleden waren. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zien welke invloed actualiteiten hebben gehad op zoekvolumes of hoe de groei van een product of merk er gedurende een aantal jaar uitziet. Deze inzichten helpen je in te spelen op trends en je SEO-strategie optimaal in te richten.

  1. Focus op Google Ads (voorheen Google AdWords)

Het lijkt erop dat in de Google zoekwoordplanner met name termen worden getoond die geschikt zijn om op te adverteren. Termen waarop mensen zoeken die in een verder stadium zijn van hun klantenreis; klaar om te kopen of contact op te nemen. Voor SEO zijn juist de zoektermen eerder in de beslissingsproces interessant. Daar kun je je onderscheiden door echt goede informatie bieden. Als deze zoektermen verborgen worden tijdens je zoekwoordenonderzoek loop je dus veel potentieel verkeer mis.

Welke tool wel gebruiken voor zoekwoordenonderzoek?

Alle tools die inzicht geven in zoekvolumes en klikdata zijn in principe onbetrouwbaar, maar ze hebben niet allemaal hetzelfde belang als Google. Als je beter zicht wilt krijgen op zoekvolumes kun je beste gebruik maken van een betaald SEO software pakket. We gebruiken zelf Keywords Explorer van Ahrefs. De zoekvolumes zijn betrouwbaarder omdat gebruik wordt gemaakt van clickstream data niet afkomstig van Google en doordat zoektermen niet samen worden gevoegd. Daarbij geeft Ahrefs je nog meer bruikbare cijfers die je kunnen helpen om meer traffic te genereren:

  • Keyword difficulty (KD)

Dit cijfer laat je zien hoe moeilijk het is om met een bepaalde term een goede positie binnen zoekmachines te veroveren.

  • Return Rate (RR)

De RR laat je zien hoe vaak mensen opnieuw op de desbetreffende term zoeken binnen een maand.

  • Klikken op zoekresultaten (Klikken)

Hiermee wordt aangegeven hoe vaak ‘zoekers’ daadwerkelijk op een zoekresultaat klikken en of het dus waardevol is om tussen deze zoekresulaten te staan.

De zoekwoordplanner van Google wordt steeds minder vaak gebruikt om relevante zoekwoorden te bepalen. Deze planner kent namelijk een aantal valkuilen. Zoekvolumes zijn niet exact en varianten op zoekwoorden worden in dezelfde volumes gecombineerd. De zoekwoordplanner laat beperkte datageschiedenis zien en lijkt vooral de zoekvolumes te tonen van termen die geschikt zijn voor Google Ads. Er zijn meerdere alternatieven die je helpen relevante zoekwoorden te selecteren, waaronder de zoekwoordplanner van Ahrefs. Deze zoekwoordplanner geeft naast betrouwbare zoekvolumes nog meer bruikbare cijfers die je kunnen helpen meer traffic te genereren. Naast Ahrefs gebruikt Tasmanic eveneens Semrush voor zoekwoordenonderzoek.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant. Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

Kies jij ook voor exponentiële groei?