logo Performancescan images

Online marketing specialist inschakelen met 14 jaar ervaring

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 9 mei 2025

Niek van Son

Introductie

Bedrijven die online hard groeien hebben één positie vaak goed ingevuld: die van online marketing specialist. Een strategische expert die weet hoe je websitebezoekers converteert naar klanten en je advertentiebudget omzet in winst. Maar wat onderscheidt nu een goede specialist van een gemiddelde online marketeer? Welke vaardigheden maken echt het verschil? En waarom is het investeren in een deskundige internet marketingspecialist essentieel voor jouw organisatie om op lange termijn je concurrenten te verslaan?

In dit artikel ontdek je precies wat een online marketingspecialist doet, hoe je de juiste persoon kiest, en waarom juist nú het juiste moment is om hierin te investeren.

Wat is een online marketingspecialist?

Een online marketingspecialist is een professional die strategisch en uitvoerend verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, implementeren en optimaliseren van digitale marketingstrategieën.

Hij/zij richt zich op het genereren van online zichtbaarheid, leads en conversies door geavanceerde digitale marketingtechnieken toe te passen.

Verantwoordelijkheden en taken

  • Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren (SEA): Google Ads, Microsoft Ads
  • Contentmarketing
  • Social media marketing & adverteren
  • Google en ander web Analytics
  • Conversie-optimalisatie
  • Email marketing en marketing automation

Zoals je ziet zijn taken en verantwoordelijkheden breed, zodat eigenlijk niet gesproken kan worden van een specialist. Een online marketingspecialist is dan ook meer een online marketinggeneralist of -manager.

Kerncompetenties

Kerncompetenties van een online marketingspecialist omvatten volgens ons:

  • Strategisch inzicht (doelstellingen bepalen, prioriteiten stellen).
  • Data-analyse (Analytics, Big Query, Dashboard).
  • Technische vaardigheden (SEO-tools, HTML, CSS).
  • Kennis van gedragspsychologie, marketingtheorie.
  • Projectmanagement.
  • Communicatievaardigheden.

Waarom bedrijven kiezen voor een specialist

Een online marketingspecialist kan bijdragen aan de groei van een bedrijf. Zonder loop je het risico dat budgetten niet goed worden ingezet, de verkeerde kanalen worden gekozen en kansen worden misgelopen. Kort samengevat zorgt de inzet van een online marketingspecialist ervoor dat:

  • Een bedrijf structureel beter online zichtbaar wordt.
  • Online marketingbudgetten effectiever én efficiënter inzet.
  • Meer rendement haalt uit het bestaande website verkeer.

Conclusie

Online marketing is een vakgebied waar veel verschillende vaardigheden nodig zijn: creativiteit, analytisch vermogen, communicatie. Als deze facetten goed worden ingevuld kan een online marketingspecialist een groot verschil maken. Bij Tasmanic kiezen wij voor ervaren specialisten in één vakgebied in plaats van breed georiënteerde online marketeers.

Wil je vrijblijvend weten wat wij als online marketingbureau voor jou bedrijf kunnen betekenen?

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?

Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.