Artikelen over Marketing
Marketing is vakgebied waar ontzettend veel mensen de klok van hebben horen luiden, maar eigenlijk niemand weet waar de klepel hangt. Wij proberen in onze artikelen wetenschappelijk bewezen marketingmethoden begrijpelijk en bruikbaar te maken voor mkb-ondernemers.
Daarmee kunnen zij betere commerciële beslissingen nemen en daardoor sneller groeien.
Representativeness heuristic: betekenis & voorbeelden van deze bias
Stel je voor: Een nieuwe werknemer binnenkomt die precies lijkt op je meest succesvolle verkoper ooit. Je voorspelt meteen dat hij een toppertje gaat worden. Of een potentiële klant die…
Lees meerAttentional bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe leverancier voor je bedrijf. Je hebt twee potentiële kandidaten gevonden. De eerste leverancier heeft een indrukwekkende website vol met lovende…
Lees meerAction bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je hebt een belangrijke presentatie voor een potentiële klant, maar de technologie werkt niet mee. Uit frustratie blijf je herhaaldelijk de presentatie opnieuw opstarten, ondanks dat het…
Lees meerAffect heuristic: betekenis & voorbeelden in marketing
Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft…
Lees meerAmbiguity effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de…
Lees meerCommitment bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf…
Lees meerPriming effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in…
Lees meerNostalgia effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt…
Lees meerChoice overload (keuzestress): betekenis & voorbeelden in marketing
Denk aan het kiezen van een nieuwe smartphone. Vroeger waren er slechts enkele modellen beschikbaar, wat het kiezen relatief eenvoudig maakte. Tegenwoordig is de markt overspoeld met honderden modellen, elk…
Lees meerSalience bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Als ondernemer worden je beslissingen wellicht meer beïnvloed door opvallende recente gebeurtenissen dan door objectieve data, een fenomeen bekend als de salience bias. In dit artikel onderzoeken we hoe deze…
Lees meerOntdek wat online marketing jou kan opleveren
Ontvang een eerste kostenindicatie en groeiverwachting, zonder verplichtingen
Team
Heldere prijzen
FAQ
Vacatures
Contact
AWR
Ahrefs
Channable
ContentKing
Leadinfo
Optmyzr
Qooqie
Hubspot
Semrush