
Attentional bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe leverancier voor je bedrijf. Je hebt twee potentiële kandidaten gevonden. De eerste leverancier heeft een indrukwekkende website vol met lovende klantrecensies. De tweede leverancier is nieuw in de markt en heeft nog maar weinig online feedback. Ondanks dat de tweede…
Lees meer
Action bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je hebt een belangrijke presentatie voor een potentiële klant, maar de technologie werkt niet mee. Uit frustratie blijf je herhaaldelijk de presentatie opnieuw opstarten, ondanks dat het probleem blijft bestaan. Dit is een klassiek voorbeeld van action bias: de neiging om actie te ondernemen, ook al is…
Lees meer
Affect heuristic: betekenis & voorbeelden in marketing
Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft gespeeld. Deze cognitieve bias kan zowel grote als kleine oordelen en besluiten beïnvloeden. Als ondernemer is het cruciaal om je…
Lees meer
Ambiguity effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de kans mis om tijd en geld te besparen of te profiteren van een hele creatieve uitkomst. Hebben ze wellicht last…
Lees meer
Commitment bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf je doorgaan met investeren in dit product, gedreven door de hoop dat het uiteindelijk zal aanslaan.
Lees meer
Priming effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in je mandje naar buiten komt. Dit is een bekend voorbeeld van het priming effect. In dit artikel verkennen we hoe…
Lees meer
Nostalgia effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt er onbewust zelfs geld voor over om dat gevoel vaker te ervaren. Pure nostalgie! Ondernemers kunnen gebruik maken van dit…
Lees meer
Choice overload (keuzestress): betekenis & voorbeelden in marketing
Denk aan het kiezen van een nieuwe smartphone. Vroeger waren er slechts enkele modellen beschikbaar, wat het kiezen relatief eenvoudig maakte. Tegenwoordig is de markt overspoeld met honderden modellen, elk met hun eigen specificaties en functies. Je kunt uren besteden aan het vergelijken van deze details, wat vaak resulteert in…
Lees meer
Ondernemersaftrek: Aftrekposten voor de belasting in 2023
Ben je ondernemer en heb je een eenmanszaak, VOF, maatschap of commanditaire vennootschap? Dan zijn er verschillende aftrekposten voor ondernemers beschikbaar, die ervoor zorgen dat je bij je aangifte inkomstenbelasting minder belasting hoeft te betalen.
Lees meer
Startersaftrek voor ZZP’ers: Wat is het? En hoe zit het in 2025?
Startersaftrek is een fiscaal voordeel voor startende ondernemers bedoeld om deze financieel te ondersteunen. In deze blogpost leggen we uit wat de startersaftrek precies is, wanneer je er recht op hebt en hoelang de startersaftrek van toepassing is.
Lees meer