
Salience bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Als ondernemer worden je beslissingen wellicht meer beïnvloed door opvallende recente gebeurtenissen dan door objectieve data, een fenomeen bekend als de salience bias. In dit artikel onderzoeken we hoe deze psychologische bias je zakelijke besluitvorming kan beïnvloeden, hoe je dit kunt voorkomen maar ook hoe je deze inzichten in je…
Lees meer
Status quo bias: betekenis & voorbeelden
Groeien betekent veranderen, maar zijn ondernemers wel altijd bereid om deze veranderingen te omarmen? Vaak houden ze vast aan de huidige situatie, zelfs als deze niet optimaal is. Neem bijvoorbeeld een samenwerkingspartner die consequent zijn afspraken niet nakomt; het zoeken naar een nieuwe partner lijkt vaak meer gedoe dan het…
Lees meer
Ostrich (struisvogel) effect: betekenis & voorbeelden
Denk je dat het niet zo'n vaart zal lopen met AI? Nobelprijswinnaar Paul Krugman zei in 1998: "By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on the economy has been no greater than the fax machine's." Struisvogelgedrag is niet verstandig maar wel een heel natuurlijke reactie…
Lees meer
Hindsight bias: betekenis & voorbeelden
Er zijn heel veel mensen die achteraf kunnen verklaren waarom bepaalde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, maar heel weinig die vooraf kunnen voorspellen dat ze gaan plaatsvinden. Terugkijkend is alles heel helder. Waarom vinden we onvoorspelbare gebeurtenissen ineens voorspelbaar, nadat ze gebeurd zijn? En hoe pas je deze hindsight bias als ondernemer…
Lees meer
Zero-sum bias: betekenis & voorbeelden
Een klant die naar de winkel van de concurrent gaat, wordt geen klant bij jou, toch? Dit is een typisch voorbeeld van de zero-sum bias. Woonwinkels hebben echter ontdekt dat deze manier van denken niet altijd voordelig is, en kiezen er voor om dicht bij elkaar gevestigd te zijn.
Lees meer
Anecdotal fallacy (Volvo fallacy): betekenis & voorbeelden
De anekdotische drogreden, of 'Volvo fallacy', is de cognitieve denkfout die misschien wel het vaakst voorkomt bij ondernemers. Hij is aantrekkelijk omdat het natuurlijk en logisch voelt om te vertrouwen op de ervaringen van anderen. Echter, juist deze ogenschijnlijke eenvoud kan leiden tot slechte besluitvorming.
Lees meer
Cheerleader effect: betekenis & voorbeelden
Heb je ooit gehoord dat je charmanter overkomt wanneer je omringd bent door een groep? Dit fascinerende verschijnsel staat bekend als het cheerleader effect. In dit artikel duiken we in hoe dit effect niet alleen van invloed is op persoonlijke aantrekkingskracht, maar ook verrassende kansen biedt voor ondernemers. We zullen…
Lees meer
Selectieve perceptie: betekenis & voorbeelden in marketing
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… want ik vind het interessant en jij waarschijnlijk niet! Hoe kan het toch dat consumenten sommige informatie totaal over het hoofd zien, terwijl jij ervan overtuigd bent dat de boodschap zo duidelijk is? Dat noemen we selectieve perceptie. Een cognitieve denkfout waar…
Lees meer
Google-effect (digitaal geheugenverlies): betekenis & voorbeelden
Even iets ‘googelen’ is zo normaal geworden, dat het in 2006 als werkwoord werd opgenomen in het woordenboek. Maar constant googelen kan het brein beïnvloeden. Waarom vergeten we de informatie die we net opgezocht hebben? En waarom is dit voor ondernemers zo belangrijk om te weten?
Lees meer
Het IKEA-effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Na 3 zoekgeraakte schroeven, 2 keer opnieuw beginnen en 1 keer een YouTube tutorial te hebben geraadpleegd, staat hij dan eindelijk in elkaar: je nieuwe IKEA ladenkastje. Je bent er niet alleen blij mee omdat het kastje zo mooi is, maar ook omdat jouw inspanning heeft bijgedragen aan het resultaat.…
Lees meer