logo Meer weten images
CATEGORIE

Marketing

Artikelen over Marketing

Marketing is vakgebied waar ontzettend veel mensen de klok van hebben horen luiden, maar eigenlijk niemand weet waar de klepel hangt. Wij proberen in onze artikelen wetenschappelijk bewezen marketingmethoden begrijpelijk en bruikbaar te maken voor mkb-ondernemers.

Daarmee kunnen zij betere commerciële beslissingen nemen en daardoor sneller groeien.

Geschreven op 13 februari 2023

Gambler’s Fallacy (Gokkersmisvatting)

De Gambler’s Fallacy is de neiging van het brein om ervan uit te gaan dat de kans dat iets gebeurt verandert, ten gevolge van wat er eerder is gebeurd

Lees meer
Geschreven op 27 januari 2023

Availability heuristic (beschikbaarheidsheuristiek)

De Availability Heuristic is een mentale denkfout op basis van beschikbaarheid. Van dat wat makkelijk beschikbaar is in het brein verwachten we onterecht dat het veel voorkomt of opnieuw voor…

Lees meer
Geschreven op 31 oktober 2022

Het krachtige effect van de anchoring bias is niet te onderschatten

Het krachtige effect van de ‘anchoring bias’ is een niet te onderschatten vooroordeel dat automatisch in ons brein ontstaat. We leggen je uit hoe dit effect klanten beïnvloed in hun…

Lees meer
Geschreven op 20 oktober 2022

Endowment effect: wat is het? + voorbeelden voor ondernemers

Het endowment effect beschrijft hoe klanten meer waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) van hen is, dan aan iets dat (nog) niet van hen is. Dus maak je klanten alvast…

Lees meer
Geschreven op 20 oktober 2022

Mere exposure effect: wat is het? + marketingvoorbeelden

Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en…

Lees meer
Geschreven op 7 oktober 2022

Mimesis, wat kun je ermee in online marketing?

Mimesis is Oudgrieks en betekent: nabootsing, imitatie, nadoen. Het is ook een begrip ontwikkeld door de Franse antropoloog René Girard. Hij constateert dat veel (koop)gedrag niet spontaan is of uit…

Lees meer
Geschreven op 28 september 2022

Leadgeneratie voor B2B. Wat is het? Hoe krijg je meer leads?

In de b2b-markt is online vindbaarheid cruciaal. In deze markt oriënteren bedrijven zich immers uitgebreid online. Door online goed vindbaar te zijn tijdens dit oriëntatieproces, stijgt de kans dat zij…

Lees meer
Geschreven op 22 juli 2022

Branded search: Bieden op eigen merknaam en die van de concurrent

Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald)  al bovenaan dus waarom zouden we betalen om…

Lees meer
Geschreven op 15 juli 2022

Physical availability: maak je merk makkelijk te vinden én te kopen

Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental…

Lees meer
Geschreven op 15 juli 2022

Mental availability/Brand salience: cruciaal voor merkgroei

In 2010 Schreef professor Byron Sharp een baanbrekend wetenschappelijk marketing boek: ‘How Brands Grow’. Sharp (what’s in a name?) gooide menig heilig huisje omver en de impact daarvan resoneert nog…

Lees meer

Benieuwd naar het groeipotentieel van jouw bedrijf?

Zet vandaag nog de eerste stap naar bovengemiddelde groei. Ontdek hoe we bedrijven naar meer dan 20% groei leiden.