
Marketing Qualified Lead (MQL): betekenis & verschil SQL
Een marketing qualified lead (MQL) is een potentiële klant die interesse heeft getoond in het aanbod van een bedrijf en zelf een actie heeft ondernomen waardoor zijn contactgegevens bekend zijn. Hij schreef zich bijvoorbeeld in voor een nieuwsbrief of downloadde een whitepaper. Een marketing qualified lead (MQL) voldoet altijd aan…
Lees meer
Customer Lifetime Value (CLTV of klantwaarde): Betekenis & berekenen
Alle winst die een klant je oplevert, tijdens de hele periode dat hij klant bij je is. Kortom: de klantwaarde. Het is belangrijk om je Customer Lifetime Value te berekenen, omdat je aan de hand daarvan kunt bepalen wat je marketing- en salesactiviteiten opgeleverd hebben.
Lees meer
KPI’s: wat zijn het? + hoe bepaal je ze?
Meten wat je MOET weten. Op basis van welke uitkomstmaten wordt succes bepaald? Een ogenschijnlijk eenvoudige vraag die bij veel bedrijven tot een niet al te overtuigend antwoord leidt.
Lees meer
Proof of concept: wat is het & hoe werkt het?
De meeste productintroducties falen. Test of je idee ook een GOED idee is. Hoe eerder je een concept via proof of concept aan de markt kunt toetsen, hoe beter. Het stadium maakt niet uit: alleen een concept of half-af product of dienst kan ook.
Lees meer
B2B marketing: betekenis & online vs traditioneel
Hoe zorg je ervoor dat je organisatie opvalt in een markt waarin concurrentie hevig is en beslissers steeds kritischer worden? Voor veel b2b-bedrijven is deze vraag relevanter dan ooit.
Lees meer
Zoekwoordenonderzoek in 2025: zo doe je het
Wat is het probleem van je klant en de potentie van je oplossing? Een zoekwoordenonderzoek geeft antwoord op deze vragen. Het kan de basis zijn van je websitestructuur, contentstrategie of om je Google Adscampagnes op te schalen. Toch wordt het belang van zoekwoordenonderzoek vaak onderschat.
Lees meer
Marketing: wat is het? + misverstand opgehelderd
Er lopen nog hordes mensen - zelfs met marketing in hun functienaam - die marketing, communicatie en media door elkaar halen. Voor consumenten is marketing vaak (slechte) reclame. Voor professionals liggen digital en online op het puntje van de tong. Marketing is voor hen online marketing. Maar online is gewoon…
Lees meer
A/B test: wat is het? + handleiding
Wat als je met één simpele verandering jouw online verkoop met 20% kunt verhogen? Klinkt te mooi om waar te zijn? Toch is dit precies wat mogelijk is met behulp van A/B-testen. Maar let op: niet elke test leidt tot spectaculaire resultaten. Sterker nog, veel experimenten leveren inzichten op die…
Lees meer
De zoekwoordplanner van Google Ads: de voor- & nadelen
Waar de zoekwoordplanner van Google voorheen de meest voor de hand liggende manier was om zoekwoordenonderzoek te doen, neemt de kwaliteit van de data al jaren af en wordt de zoekwoordplanner steeds minder geschikt voor SEO.
Lees meer