• 14 jaar online ervaring
  • Snel schakelen = sneller resultaat
  • Flexibel
logo Offerte aanvragen images
CATEGORIE

Biases

Artikelen over Biases

Verken de fascinerende wereld van cognitieve vooroordelen en hun impact op besluitvorming en marketing. Onze artikelen belichten hoe deze onbewuste denkpatronen ons gedrag beïnvloeden en hoe je deze inzichten kunt benutten voor effectievere communicatie en marketing.

Geschreven op 28 november 2025

Cognitieve bias: betekenis, uitleg en soorten biases

Mensen nemen elke dag duizenden beslissingen, vaak sneller dan ze zelf doorhebben. Ons brein gebruikt daarbij mentale shortcuts. Heuristieken die helpen om snel te handelen, maar die ook systematische denkfouten…

Lees meer
Geschreven op 31 oktober 2025

Availability heuristic / bias (beschikbaarheidsheuristiek): betekenis & marketing

Waarom lijken sommige trends ineens overal te zijn en verdwijnen andere stilletjes uit beeld? Waarom overschatten we risico’s waar veel over gepraat wordt, maar negeren we structurele kansen die minder…

Lees meer
Geschreven op 17 oktober 2025

Endowment effect (schenkingseffect): betekenis & marketing

Wie dit psychologische mechanisme begrijpt, krijgt niet alleen beter inzicht in zijn eigen besluitvorming, maar ook in die van klanten, investeerders en medewerkers. Het endowment effect raakt immers alles waar…

Lees meer
Geschreven op 28 juli 2025

Mimesis: betekenis, werking & toepassing in (online) marketing

Waarom lijken succesvolle bedrijven zo vaak op elkaar? Of het nu streamingdiensten zijn die Netflix volgen, smartphonefabrikanten die Apple's ontwerpen imiteren, of Nederlandse webshop ondernemers die de een design hebben…

Lees meer
Geschreven op 23 juli 2025

Anchoring bias (referentie-effect): definitie & gebruik in marketing

Waarom lijkt dat softwarepakket van €15.000 per jaar ineens voordelig? Omdat je net een offerte van €30.000 hebt afgewezen. Dit psychologische fenomeen heet de anchoring bias: je brein houdt zich…

Lees meer
Geschreven op 3 juli 2025

Cognitieve dissonantie: betekenis – voorbeelden & marketing

Je hebt net geïnvesteerd in een dure marketingcampagne, maar kort daarna lees je een artikel dat deze strategie verouderd is. Er ontstaat direct een knagend gevoel: heb je een verkeerde…

Lees meer
Geschreven op 12 juni 2025

Mere exposure effect: betekenis & voorbeelden

Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en…

Lees meer
Geschreven op 6 juni 2025

FOMO (Fear Of Missing Out): betekenis & gebruik in marketing

Toen ChatGPT eind 2022 plotseling wereldwijd viraal ging, ontstond er onder ondernemers onmiddellijk een aandrang om ‘iets met AI’ te doen.

Lees meer
Geschreven op 4 juni 2025

Loss aversion (verliesaversie): betekenis & voorbeelden in marketing

Loss aversion is een theorie die stelt dat de pijn van verlies veel sterker is dan de voldoening van iets krijgen. In dit artikel lees je meer over wat loss…

Lees meer
Geschreven op 22 januari 2025

Serial position effect: betekenis & voorbeelden

'De eerste indruk telt’ en ‘sluit af met een knal’. Het zijn van die clichés, maar ze bezitten wel degelijk een kern van waarheid! Ze hebben alles te maken met…

Lees meer

Ontdek wat online marketing jou kan opleveren

Ontvang een eerste kostenindicatie en groeiverwachting, zonder verplichtingen