Artikelen over Biases
Verken de fascinerende wereld van cognitieve vooroordelen en hun impact op besluitvorming en marketing. Onze artikelen belichten hoe deze onbewuste denkpatronen ons gedrag beïnvloeden en hoe je deze inzichten kunt benutten voor effectievere communicatie en marketing.
Mimesis: betekenis, werking & toepassing in (online) marketing
Waarom lijken succesvolle bedrijven zo vaak op elkaar? Of het nu streamingdiensten zijn die Netflix volgen, smartphonefabrikanten die Apple's ontwerpen imiteren, of Nederlandse webshop ondernemers die de een design hebben…
Lees meerAnchoring bias (referentie-effect): definitie & gebruik in marketing
Waarom lijkt dat softwarepakket van €15.000 per jaar ineens voordelig? Omdat je net een offerte van €30.000 hebt afgewezen. Dit psychologische fenomeen heet de anchoring bias: je brein houdt zich…
Lees meerCognitieve dissonantie: betekenis – voorbeelden & marketing
Je hebt net geïnvesteerd in een dure marketingcampagne, maar kort daarna lees je een artikel dat deze strategie verouderd is. Er ontstaat direct een knagend gevoel: heb je een verkeerde…
Lees meerMere exposure effect: betekenis & voorbeelden
Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en…
Lees meerFOMO: (Fear Of Missing Out): betekenis & gebruik in marketing
Toen ChatGPT eind 2022 plotseling wereldwijd viraal ging, ontstond er onder ondernemers onmiddellijk een aandrang om ‘iets met AI’ te doen.
Lees meerLoss aversion (verliesaversie): betekenis & voorbeelden in marketing
Loss aversion is een theorie die stelt dat de pijn van verlies veel sterker is dan de voldoening van iets krijgen. In dit artikel lees je meer over wat loss…
Lees meerSerial position effect: betekenis & voorbeelden
'De eerste indruk telt’ en ‘sluit af met een knal’. Het zijn van die clichés, maar ze bezitten wel degelijk een kern van waarheid! Ze hebben alles te maken met…
Lees meerSelf serving bias: betekenis & voorbeelden
Als ondernemers staan we voortdurend voor belangrijke beslissingen en evaluaties. We analyseren onze prestaties, sturen bij waar nodig en maken plannen voor de toekomst. Maar hoe objectief zijn we eigenlijk…
Lees meerJust-world hypothesis: betekenis & voorbeelden
Jij gelooft dat hard werk en toewijding automatisch leiden tot succes. Een geruststellende gedachte, toch? Maar wat als deze overtuiging - bekend als de 'just-world hypothesis' of rechtvaardige-wereldhypothese - ons begrip…
Lees meerBounded rationality (begrensde rationaliteit): betekenis & voorbeelden
Als ondernemer moet u dagelijks tientallen beslissingen nemen. Van kleine keuzes over kantoorbenodigdheden tot strategische beslissingen over investeringen of personeelsbeleid. In een ideale wereld zou u voor elke beslissing alle…
Lees meer20%+ groei binnen 6 maanden?
Kijk welk pakket bij jouw situatie past.