• 14 jaar online ervaring
  • Snel schakelen = sneller resultaat
  • Flexibel
logo Performancescan images
AUTEUR

Niek van Son MSc

Niek van Son
Oprichter & Senior consultant
Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Meer dan 10 jaar online ervaring bij b2b, scale ups, financiële dienstverleners en markplaatsen, zowel nationaal als internationaal. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mkb-ondernemers beslissingen nemen.

“Mensen zeggen niet wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen”

“Hoop is geen strategie”

“Niet kiezen is ook een keuze”

Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Hobbyproject: Surface Interval.
Persoonlijke blog: niekvanson.com.

VRIJETIJDSBESTEDING
  • Hardlopen
  • Duiken
  • Muziekliefhebber
SOCIALS

Artikelen van Niek van Son MSc

Ondernemen
Geschreven op 11 augustus 2025

Opportunity cost (opportuniteitskosten): definitie & het belang voor ondernemers

Elke euro en elk uur dat je aan optie A besteedt, kun je niet aan optie B besteden. Die gemiste waarde heet opportunity cost (opportuniteitskosten). Dit artikel vertaalt het economenbegrip naar ondernemersbeslissingen

Lees meer
Branding
Geschreven op 6 augustus 2025

Bedrijfsnaam bedenken in 2025: de complete gids

Heb je ooit een bedrijfsnaam gehoord en gedacht: ‘Had ik die maar bedacht!’? Een ijzersterke bedrijfsnaam moet méér zijn dan alleen een leuke woordspeling. Het is je kortste elevator pitch.

Lees meer
Modellen
Geschreven op 30 juli 2025

Black Swan events: Wat ondernemers kunnen leren van Nassim Taleb

Zwarte zwanen bestaan niet, tot je er wél één ziet. Dat is precies de kern van de beroemde Black Swan-theorie van Nassim Nicholas Taleb. Zijn inzichten leggen pijnlijk bloot hoe slecht mensen zijn in het voorspellen van grote, impactvolle gebeurtenissen.…

Lees meer
Biases
Geschreven op 28 juli 2025

Mimesis: betekenis, werking & toepassing in (online) marketing

Waarom lijken succesvolle bedrijven zo vaak op elkaar? Of het nu streamingdiensten zijn die Netflix volgen, smartphonefabrikanten die Apple's ontwerpen imiteren, of Nederlandse webshop ondernemers die de een design hebben wat wel erg veel op Coolblue lijkt, nabootsing zit diep…

Lees meer
Biases
Geschreven op 23 juli 2025

Anchoring bias (referentie-effect): definitie & gebruik in marketing

Waarom lijkt dat softwarepakket van €15.000 per jaar ineens voordelig? Omdat je net een offerte van €30.000 hebt afgewezen. Dit psychologische fenomeen heet de anchoring bias: je brein houdt zich stevig vast aan het eerste getal dat je tegenkomt

Lees meer
Branding
Geschreven op 18 juli 2025

Physical availability (fysieke beschikbaarheid): betekenis & tips

Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental availability. Samen staan ze aan de basis van merkgroei.

Lees meer
Marketing
Geschreven op 15 juli 2025

Online marketingkanalen kiezen: risicospreiding is essentieel

Online marketing biedt ondernemers veel mogelijkheden om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande relaties te versterken. Maar de snelheid waarmee digitale kanalen veranderen brengt ook risico’s met zich mee. Vertrouwen op één enkel online marketingkanaal, of dat nu Google…

Lees meer
Design
Geschreven op 8 juli 2025

Landingspagina: Definitie, optimalisatie & voorbeelden

Heb je als ondernemer het gevoel dat jouw advertenties wél bezoekers opleveren, maar geen klanten? Dat jouw boodschap bezoekers niet overtuigt om actie te ondernemen? Grote kans dat jouw landingspagina het probleem is.

Lees meer
Marketing
Geschreven op 7 juli 2025

SEO specialist inhuren? Wat doet een expert met 15 jaar ervaring?

Elke dag zoeken duizenden potentiële klanten naar producten of diensten zoals die van jou. De vraag is: vinden ze jouw bedrijf, of komen ze telkens bij je concurrent uit? Zonder sterke zoekmachineoptimalisatie (SEO) loop je klanten én omzet mis. De…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 4 juli 2025

Marketing automation: wat is het? + strategie & bureau kiezen

In een markt waar klanten verwachten dat merken hen begrijpen voordat ze zich überhaupt kenbaar maken, is efficiëntie alleen niet meer voldoende – relevantie is cruciaal. Marketing automation stelt organisaties in staat om op schaal gepersonaliseerd te communiceren, gestuurd door…

Lees meer

Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?

Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.