logo Performancescan images
AUTEUR

Niek van Son MSc

Niek van Son
Oprichter & Senior consultant
Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Meer dan 10 jaar online ervaring bij b2b, scale ups, financiële dienstverleners en markplaatsen, zowel nationaal als internationaal. Werkzaam als ad interim online marketingmanager voor Brookz. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mkb-ondernemers beslissingen nemen.

“Mensen zeggen niet wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen”

“Hoop is geen strategie”

“Niet kiezen is ook een keuze”

Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Hobbyproject: Surface Interval.
Persoonlijke blog: niekvanson.com.

VRIJETIJDSBESTEDING
  • Hardlopen
  • Duiken
  • Muziekliefhebber
SOCIALS

Artikelen van Niek van Son MSc

Marketing
Geschreven op 29 april 2025

Marketing Qualified Lead (MQL): betekenis & verschil SQL

Een marketing qualified lead (MQL) is een potentiële klant die interesse heeft getoond in het aanbod van een bedrijf en zelf een actie heeft ondernomen waardoor zijn contactgegevens bekend zijn. Hij schreef zich bijvoorbeeld in voor een nieuwsbrief of downloadde…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 24 april 2025

Customer Lifetime Value (CLTV of klantwaarde): Betekenis & berekenen

Alle winst die een klant je oplevert, tijdens de hele periode dat hij klant bij je is. Kortom: de klantwaarde. Het is belangrijk om je Customer Lifetime Value te berekenen, omdat je aan de hand daarvan kunt bepalen wat je…

Lees meer
Optimalisatie
Geschreven op 22 april 2025

KPI’s: wat zijn het? + hoe bepaal je ze?

Meten wat je MOET weten. Op basis van welke uitkomstmaten wordt succes bepaald? Een ogenschijnlijk eenvoudige vraag die bij veel bedrijven tot een niet al te overtuigend antwoord leidt.

Lees meer
Ondernemen
Geschreven op 18 april 2025

Proof of concept: wat is het & hoe werkt het?

De meeste productintroducties falen. Test of je idee ook een GOED idee is. Hoe eerder je een concept via proof of concept aan de markt kunt toetsen, hoe beter. Het stadium maakt niet uit: alleen een concept of half-af product…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 14 april 2025

B2B marketing: betekenis & online vs traditioneel

Hoe zorg je ervoor dat je organisatie opvalt in een markt waarin concurrentie hevig is en beslissers steeds kritischer worden? Voor veel b2b-bedrijven is deze vraag relevanter dan ooit.

Lees meer
SEA
Geschreven op 2 april 2025

Zoekwoordenonderzoek in 2025: zo doe je het

Wat is het probleem van je klant en de potentie van je oplossing? Een zoekwoordenonderzoek geeft antwoord op deze vragen. Het kan de basis zijn van je websitestructuur, contentstrategie of om je Google Adscampagnes op te schalen. Toch wordt het…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 19 maart 2025

Marketing: wat is het? + misverstand opgehelderd

Er lopen nog hordes mensen - zelfs met marketing in hun functienaam - die marketing, communicatie en media door elkaar halen. Voor consumenten is marketing vaak (slechte) reclame. Voor professionals liggen digital en online op het puntje van de tong.…

Lees meer
Marketing
Geschreven op 12 maart 2025

A/B test: wat is het? + handleiding

Wat als je met één simpele verandering jouw online verkoop met 20% kunt verhogen? Klinkt te mooi om waar te zijn? Toch is dit precies wat mogelijk is met behulp van A/B-testen. Maar let op: niet elke test leidt tot…

Lees meer
SEA
Geschreven op 19 februari 2025

De zoekwoordplanner van Google Ads: de voor- & nadelen

Waar de zoekwoordplanner van Google voorheen de meest voor de hand liggende manier was om zoekwoordenonderzoek te doen, neemt de kwaliteit van de data al jaren af en wordt de zoekwoordplanner steeds minder geschikt voor SEO.

Lees meer

Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?

Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.