
Niek van Son MSc
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Meer dan 10 jaar online ervaring bij b2b, scale ups, financiële dienstverleners en markplaatsen, zowel nationaal als internationaal. Werkzaam als ad interim online marketingmanager voor Brookz. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mkb-ondernemers beslissingen nemen.
“Mensen zeggen niet wat ze doen, en doen niet wat ze zeggen”
“Hoop is geen strategie”
“Niet kiezen is ook een keuze”
Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.
Hobbyproject: Surface Interval.
Persoonlijke blog: niekvanson.com.
- Hardlopen
- Duiken
- Muziekliefhebber
Artikelen van Niek van Son MSc
Sales Qualified Lead (SQL): betekenis, kenmerken & kwalificatie
Zonder scherp zicht op je Sales Qualified Leads (SQL's) blijft je salesfunnel een doolhof. Veel organisaties investeren in online marketing en leadgeneratie, maar verliezen kostbare kansen doordat ze niet precies weten wanneer een lead écht klaar is voor verkoop.
Lees meerMarketing Qualified Lead (MQL): betekenis & verschil SQL
Een marketing qualified lead (MQL) is een potentiële klant die interesse heeft getoond in het aanbod van een bedrijf en zelf een actie heeft ondernomen waardoor zijn contactgegevens bekend zijn. Hij schreef zich bijvoorbeeld in voor een nieuwsbrief of downloadde…
Lees meerCustomer Lifetime Value (CLTV of klantwaarde): Betekenis & berekenen
Alle winst die een klant je oplevert, tijdens de hele periode dat hij klant bij je is. Kortom: de klantwaarde. Het is belangrijk om je Customer Lifetime Value te berekenen, omdat je aan de hand daarvan kunt bepalen wat je…
Lees meerKPI’s: wat zijn het? + hoe bepaal je ze?
Meten wat je MOET weten. Op basis van welke uitkomstmaten wordt succes bepaald? Een ogenschijnlijk eenvoudige vraag die bij veel bedrijven tot een niet al te overtuigend antwoord leidt.
Lees meerProof of concept: wat is het & hoe werkt het?
De meeste productintroducties falen. Test of je idee ook een GOED idee is. Hoe eerder je een concept via proof of concept aan de markt kunt toetsen, hoe beter. Het stadium maakt niet uit: alleen een concept of half-af product…
Lees meerB2B marketing: betekenis & online vs traditioneel
Hoe zorg je ervoor dat je organisatie opvalt in een markt waarin concurrentie hevig is en beslissers steeds kritischer worden? Voor veel b2b-bedrijven is deze vraag relevanter dan ooit.
Lees meerZoekwoordenonderzoek in 2025: zo doe je het
Wat is het probleem van je klant en de potentie van je oplossing? Een zoekwoordenonderzoek geeft antwoord op deze vragen. Het kan de basis zijn van je websitestructuur, contentstrategie of om je Google Adscampagnes op te schalen. Toch wordt het…
Lees meerMarketing: wat is het? + misverstand opgehelderd
Er lopen nog hordes mensen - zelfs met marketing in hun functienaam - die marketing, communicatie en media door elkaar halen. Voor consumenten is marketing vaak (slechte) reclame. Voor professionals liggen digital en online op het puntje van de tong.…
Lees meerA/B test: wat is het? + handleiding
Wat als je met één simpele verandering jouw online verkoop met 20% kunt verhogen? Klinkt te mooi om waar te zijn? Toch is dit precies wat mogelijk is met behulp van A/B-testen. Maar let op: niet elke test leidt tot…
Lees meerVallen de resultaten uit je online marketing tegen?
Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.