
Survivorship bias (overlevingsbias): betekenis & voorbeelden
De Survivorship bias is een denkfout waardoor je alleen kijkt naar de goede uitkomsten. Dus beoordeel je de start-up-wereld op de succesverhalen zoals Facebook, Adyen en Thuisbezorgd?
Lees meer
Peak-end rule (regel van piek en afloop): betekenis & voorbeelden
Wat is de Peak-end Rule? Het is een psychologisch inzicht dat beschrijft dat vooral de piek en het einde van een ervaring bepalen hoe iemand zich dat herinnert.
Lees meer
Sunk Cost Fallacy (Concorde-effect): betekenis & voorbeelden
Wat is de Sunk Cost Fallacy? Het is de neiging om door te gaan met iets als er een investering in geld, moeite of tijd gedaan is, ook al heeft het geen zin meer.
Lees meer
Gambler’s Fallacy (Gokkersmisvatting): betekenis & voorbeelden
De Gambler’s Fallacy is de neiging van het brein om ervan uit te gaan dat de kans dat iets gebeurt verandert, ten gevolge van wat er eerder is gebeurd
Lees meer
Availability heuristic / bias (beschikbaarheidsheuristiek): betekenis & voorbeelden
De Availability Heuristic is een mentale denkfout op basis van beschikbaarheid. Van dat wat makkelijk beschikbaar is in het brein verwachten we onterecht dat het veel voorkomt of opnieuw voor zal komen.
Lees meer
Endowment effect: betekenis + voorbeelden voor ondernemers
Het endowment effect beschrijft hoe klanten meer waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) van hen is, dan aan iets dat (nog) niet van hen is. Dus maak je klanten alvast psychologisch eigenaar van jouw aanbod? Dan leggen ze het moeilijker terug en maak je de kans groter dat ze bij…
Lees meer
Branded search: adverteren op eigen merknaam en van de concurrent?
Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald) al bovenaan dus waarom zouden we betalen om daar te staan? Maar wat als een concurrent ook op jouw merknaam biedt? Wat doe je dan?
Lees meer