logo Meer weten images

Wat is b2b ecommerce: uitleg en types

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 6 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 1 juni 2023

Wat is b2b e-commerce?

B2b e-commerce betekent de online handel die bedrijven onderling voeren. Het grote voordeel van deze online business is de efficiëntie. Vroeger was het heel gebruikelijk om je zakelijke bestelling te faxen. De verkoper die de fax ontving, moest vervolgens kijken of alles op voorraad was. Daarna werd je order genoteerd en ging men aan de slag met je bestelling. Veel groothandels hebben ontdekt dat dit online een stuk sneller en makkelijker gaat.

De wereldwijde markt voor b2b e-commerce is enorm. Volgens het onderzoek van Grand View Research (2022) was de waarde van de b2b e-commerce markt ongeveer 7,9 biljoen dollar in 2022 en de verwachting is dat die tot en met 2030 elk jaar met een kleine 20% groeit.

Voordelen b2b e-commerce

Manage alles vanuit een plek: Het gebruiken van een e-commerce platform als b2b bedrijf biedt je het voordeel om alles te managen via een platform. Denk hierbij aan het managen van de klantendata, controleren van de inventaris en orderverwerking. Hiernaast kan je je salesproces verder automatiseren voor handel tussen andere bedrijven en leveranciers. 

Meer verkopen aan bestaande klanten: Door het aanbieden van een platform aan je huidige doelgroep, heb je als bedrijf een grote kans om meer producten te verkopen via cross-sell en up-sell. Door het toepassen van marketing automation kan je bijvoorbeeld gepersonaliseerde offers bieden aan je huidige klanten om meer sales te maken.

Uitbreiding van je bereik: Naast dat je meer kan verkopen aan je huidige klanten, biedt e-commerce ook de mogelijkheid om nieuwe klanten te vinden. Door gebruik te maken van e-commerce platforms en marketplaces vergroot je je bereik enorm en is het globaliseren van je product en/of dienst makkelijker dan ooit tevoren. Hierdoor kan je nieuwe markten en doelgroepen bereiken die je voorheen nooit bereikt zou hebben zonder e-commerce.

Tracken van data: Een ander groot voordeel van een e-commerce platform gebruiken is dat je meer data kan tracken van je (potentiële) klanten. Deze data kan je vervolgens gebruiken om betere keuzes te maken voor je bedrijf en voorspellende analyses te maken om te bepalen welke leads jouw tijd waarschijnlijk het meest waard zijn.

Type b2b e-commerce

We kunnen een onderscheid maken tussen  vier type bedrijven die handelen in b2b e-commerce.

  • B2B2C

Business-to-business-to-consumer (B2B2C) bedrijven leveren zelf direct aan de consument. B2B2C bedrijven werken vaak samen met een ander bedrijf om dezelfde eindgebruiker te bereiken. Het andere bedrijf zorgt meestal voor alle klanttransacties (platform, klantenservice, orderverwerking etc.). Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat schoenen verkoopt via bol.com. De eindgebruiker is zich er ook vaak van bewust dat de schoenen niet van bol.com komen maar van het B2B2C bedrijf.

  • Groothandels

Groothandels verkopen haar producten in grote hoeveelheden. Traditioneel worden deze groothandel b2b transacties vaak gemaakt over de telefoon, e-mail of order formulieren. Met de opkomst van e-commerce bieden groothandels de producten steeds vaker aan via een online platform waar ze het gehele assortiment makkelijk kunnen vertonen en kunnen afnemers gemakkelijk via de website hun bestelling plaatsen.

  • Fabrikanten

Net zoals groothandels maken steeds meer fabrikanten gebruik van e-commerce. Zij gebruiken de e-commerce platforms om gemakkelijk alle producten die zij op grote schaal kunnen fabriceren te vertonen op het platform. Andere bedrijven die vervolgens de producten weer nodig hebben om het eindproduct te maken kunnen hier dan gemakkelijk een bestelling plaatsen.

  • Distributeurs

Distributeurs maken gebruik van e-commerce platforms zodat sales online kunnen plaatsvinden, wat ruimte biedt voor groeimogelijkheden. Het gebruiken van een e-commerce platform zorgt voor efficiëntie in tijd voor het omzetten van een lead naar verkoop. Daarnaast bieden ze de klanten een betere klantervaring, wat de kans op terugkerende klanten verhoogt.

B2b e-commerce platforms

Wanneer je als b2b bedrijf gebruik wilt maken van e-commerce zal je gebruik moeten maken van een platform. Door het gebruik te maken van een e-commerce platform kan je als bedrijf ook online handel voeren met andere bedrijven. Er zijn enorm veel aanbieders van e-commerce platforms. De e-commerce platforms die het meest geschikt zijn voor b2b bedrijven zijn onder andere Shopify Plus, Adobe Commerce, BigCommerce B2B edition, OroCommerce, Salesforece Commerce Cloud en eWorldTrade. Zoals benoemd zijn er nog een stuk meer aanbieders, wat het dus belangrijk maakt om te kijken welk platform het best aansluit op de bedrijfsdoelen van jouw bedrijf. Het is verstandig om een aantal demo’s te proberen en reviews online te lezen om de beste keuze te maken.

Een andere mogelijkheid voor startende partijen is om producten aan te bieden via bestaande e-commerce platforms zoals Bol.com en Amazon. Het grote voordeel voor deze b2b bedrijven is dat zij deze e-commerce platform kunnen gebruiken zonder dat ze daarvoor een eigen platform hoeven te creëren. Daarnaast profiteer je van het bereik en verkeer op de websites van de e-commerceplatform.

Software voor e-commerce b2b

De basis: ERP

Elk succesvol bedrijf in de b2b e-commerce zal beamen dat een goed ERP-systeem onmisbaar is. ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Deze software combineert informatie uit verschillende bedrijfsonderdelen in één systeem.

Bij een bestelling in de webshop kan zo direct het product gereed worden gemaakt voor verzending, terwijl tegelijkertijd de voorraadgegevens worden bijgewerkt en de financiële zaken worden afgehandeld.

De volgende stap: PIM-software

Een ERP-systeem maakt je b2b e-commerce al een stuk efficiënter. Met PIM-software kun je vervolgens nog een extra stap maken.

PIM staat voor Product Information Management. Deze tool is eigenlijk de bewaarplaats voor alle informatie van je producten. Denk daarbij aan productteksten, vertalingen hiervan, afbeeldingen etc.

Vanuit je PIM-systeem kun je deze informatie vervolgens weer exporteren. Bijvoorbeeld naar je webshop, maar ook naar je boekhoudsysteem of productfeeds voor externe diensten als Marktplaats of Google Shopping.

B2B e-commerce tips

Als ondernemers denken we allemaal graag praktisch, daarom hierbij nog enkele belangrijke tips op het gebied van b2b e-commerce:

  1. Zet gebruiksvriendelijkheid voorop
    Veel b2b-webshops lijken gemaakt om het de verkopende partij zo makkelijk mogelijk te maken. Begrijpelijk, maar je klant zit niet direct te wachten op een verlengstuk van je magazijn. Kijk daarom kritisch naar de gebruiksvriendelijkheid van je shop.
  2. Optimaliseer je productfeeds
    Verkoop je producten via Google Shopping? Dan is het goed om te weten dat je je productfeeds hiervoor kunt optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan goede titels en beschrijvingen, voldoende productinformatie en de diagnostische functies in het Merchant Center.
  3. Kijk eens naar je ‘Over ons’-pagina
    Vertrouwen is een belangrijk aspect bij online verkoop, dus ook bij b2b e-commerce. Dat vertrouwen is in een persoonlijk gesprek snel te winnen, maar op een website een stuk moeilijker. Een uitgelezen kans hiervoor is de ‘Over ons’-pagina op je website. Laat zien wie je bent en verlaag zo de drempel voor nieuwe klanten.

Bronnen

Grand View Research. (2022). Business-to-Business E-commerce Market Size, Share & Trends Analysis Report. https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/business-to-business-b2b-e-commerce-market

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Benieuwd naar het groeipotentieel van jouw bedrijf?

Zet vandaag nog de eerste stap naar bovengemiddelde groei. Ontdek hoe we bedrijven naar meer dan 20% groei leiden.