• 14 jaar online ervaring
  • Snel schakelen = sneller resultaat
  • Flexibel
logo Offerte aanvragen images
CATEGORIE

Biases

Artikelen over Biases

Verken de fascinerende wereld van cognitieve vooroordelen en hun impact op besluitvorming en marketing. Onze artikelen belichten hoe deze onbewuste denkpatronen ons gedrag beïnvloeden en hoe je deze inzichten kunt benutten voor effectievere communicatie en marketing.

Geschreven op 15 December 2023

Ostrich (struisvogel) effect: betekenis & voorbeelden

Denk je dat het niet zo'n vaart zal lopen met AI? Nobelprijswinnaar Paul Krugman zei in 1998: "By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on…

Lees meer
Geschreven op 8 December 2023

Hindsight bias: betekenis & voorbeelden

Er zijn heel veel mensen die achteraf kunnen verklaren waarom bepaalde gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, maar heel weinig die vooraf kunnen voorspellen dat ze gaan plaatsvinden. Terugkijkend is alles heel helder.…

Lees meer
Geschreven op 1 December 2023

Zero-sum bias: betekenis & voorbeelden

Een klant die naar de winkel van de concurrent gaat, wordt geen klant bij jou, toch? Dit is een typisch voorbeeld van de zero-sum bias. Woonwinkels hebben echter ontdekt dat…

Lees meer
Geschreven op 24 November 2023

Anecdotal fallacy (Volvo fallacy): betekenis & voorbeelden

De anekdotische drogreden, of 'Volvo fallacy', is de cognitieve denkfout die misschien wel het vaakst voorkomt bij ondernemers. Hij is aantrekkelijk omdat het natuurlijk en logisch voelt om te vertrouwen…

Lees meer
Geschreven op 17 November 2023

Cheerleader effect: betekenis & voorbeelden

Heb je ooit gehoord dat je charmanter overkomt wanneer je omringd bent door een groep? Dit fascinerende verschijnsel staat bekend als het cheerleader effect. In dit artikel duiken we in…

Lees meer
Geschreven op 13 November 2023

Selectieve perceptie: betekenis & voorbeelden in marketing

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… want ik vind het interessant en jij waarschijnlijk niet! Hoe kan het toch dat consumenten sommige informatie totaal over het hoofd zien,…

Lees meer
Geschreven op 27 October 2023

Google-effect (digitaal geheugenverlies): betekenis & voorbeelden

Even iets ‘googelen’ is zo normaal geworden, dat het in 2006 als werkwoord werd opgenomen in het woordenboek. Maar constant googelen kan het brein beïnvloeden. Waarom vergeten we de informatie…

Lees meer
Geschreven op 20 October 2023

Het IKEA-effect: betekenis & voorbeelden in marketing

Na 3 zoekgeraakte schroeven, 2 keer opnieuw beginnen en 1 keer een YouTube tutorial te hebben geraadpleegd, staat hij dan eindelijk in elkaar: je nieuwe IKEA ladenkastje. Je bent er…

Lees meer
Geschreven op 6 October 2023

Het Zeigarnik effect: betekenis & voorbeelden in marketing

Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect.…

Lees meer
Geschreven op 29 September 2023

Bandwagon-effect: betekenis & voorbeelden

Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het…

Lees meer

20%+ groei binnen 6 maanden?

Kijk welk pakket bij jouw situatie past.