Artikelen over Biases
Verken de fascinerende wereld van cognitieve vooroordelen en hun impact op besluitvorming en marketing. Onze artikelen belichten hoe deze onbewuste denkpatronen ons gedrag beïnvloeden en hoe je deze inzichten kunt benutten voor effectievere communicatie en marketing.
Baader-Meinhof-fenomeen (frequency illusion): betekenis & voorbeelden
Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In…
Lees meerHalo effect: betekenis & voorbeelden
“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Als mkb-ondernemer kan dit effect je kansen op succes verhogen, maar het kan ook blinde vlekken creëren. In dit artikel…
Lees meerFraming effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: van strategieën voor marktpenetratie tot prijsstelling en personeelsmanagement. Maar ben je je ervan bewust dat de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, de beslissingen die je…
Lees meerConfirmation bias: betekenis, voorbeelden en praktische tips voor ondernemers
Jouw klant heeft graag gelijk. Maar jij ook. Dat zul je vast niet tegenspreken. Dat komt omdat we allemaal ‘last’ hebben van de confirmation bias. Wat houd dat in en…
Lees meerDunning-Kruger effect: betekenis & voorbeelden
Heb je wel eens meegemaakt dat iemand vol overtuiging iets vertelde wat helemaal niet klopte? Had jij toevallig echt verstand van het onderwerp en degene die het vertelde een heel…
Lees meerCognitieve bias: betekenis + 36 voorbeelden
Als ondernemer kunnen beslissingen grote gevolgen hebben. Je neemt belangrijke beslissingen daarom op een rationele manier. Toch? Nee helaas, ook ondernemers zijn mensen en die worden door cognitieve biases beïnvloed.…
Lees meerDecoy effect: betekenis, voorbeelden & toepassing in marketing
Het decoy effect maakt een van beide opties aantrekkelijker, door daar een derde alternatief aan toe te voegen. Je stuurt de voorkeur van mensen die een keuze moeten maken, door…
Lees meerSurvivorship bias (overlevingsbias): betekenis & voorbeelden
De Survivorship bias is een denkfout waardoor je alleen kijkt naar de goede uitkomsten. Dus beoordeel je de start-up-wereld op de succesverhalen zoals Facebook, Adyen en Thuisbezorgd?
Lees meerPeak-end rule (regel van piek en afloop): betekenis & voorbeelden
Wat is de Peak-end Rule? Het is een psychologisch inzicht dat beschrijft dat vooral de piek en het einde van een ervaring bepalen hoe iemand zich dat herinnert.
Lees meerSunk Cost Fallacy (Concorde-effect): betekenis & voorbeelden
Wat is de Sunk Cost Fallacy? Het is de neiging om door te gaan met iets als er een investering in geld, moeite of tijd gedaan is, ook al heeft…
Lees meer20%+ groei binnen 6 maanden?
Kijk welk pakket bij jouw situatie past.