• 14 jaar online ervaring
  • Snel schakelen = sneller resultaat
  • Flexibel
logo Offerte aanvragen images
CATEGORIE

Biases

Artikelen over Biases

Verken de fascinerende wereld van cognitieve vooroordelen en hun impact op besluitvorming en marketing. Onze artikelen belichten hoe deze onbewuste denkpatronen ons gedrag beïnvloeden en hoe je deze inzichten kunt benutten voor effectievere communicatie en marketing.

Geschreven op 8 September 2023

Baader-Meinhof-fenomeen (frequency illusion): betekenis & voorbeelden

Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In…

Lees meer
Geschreven op 18 August 2023

Halo effect: betekenis & voorbeelden

“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Als mkb-ondernemer kan dit effect je kansen op succes verhogen, maar het kan ook blinde vlekken creëren. In dit artikel…

Lees meer
Geschreven op 11 August 2023

Framing effect: betekenis & voorbeelden in marketing

Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: van strategieën voor marktpenetratie tot prijsstelling en personeelsmanagement. Maar ben je je ervan bewust dat de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, de beslissingen die je…

Lees meer
Geschreven op 28 July 2023

Confirmation bias: betekenis, voorbeelden en praktische tips voor ondernemers

Jouw klant heeft graag gelijk. Maar jij ook. Dat zul je vast niet tegenspreken. Dat komt omdat we allemaal ‘last’ hebben van de confirmation bias. Wat houd dat in en…

Lees meer
Geschreven op 21 July 2023

Dunning-Kruger effect: betekenis & voorbeelden

Heb je wel eens meegemaakt dat iemand vol overtuiging iets vertelde wat helemaal niet klopte?  Had jij toevallig echt verstand van het onderwerp en degene die het vertelde een heel…

Lees meer
Geschreven op 30 June 2023

Cognitieve bias: betekenis + 36 voorbeelden

Als ondernemer kunnen beslissingen grote gevolgen hebben. Je neemt belangrijke beslissingen daarom op een rationele manier. Toch? Nee helaas, ook ondernemers zijn mensen en die worden door cognitieve biases beïnvloed.…

Lees meer
Geschreven op 14 April 2023

Decoy effect: betekenis, voorbeelden & toepassing in marketing

Het decoy effect maakt een van beide opties aantrekkelijker, door daar een derde alternatief aan toe te voegen. Je stuurt de voorkeur van mensen die een keuze moeten maken, door…

Lees meer
Geschreven op 7 April 2023

Survivorship bias (overlevingsbias): betekenis & voorbeelden

De Survivorship bias is een denkfout waardoor je alleen kijkt naar de goede uitkomsten. Dus beoordeel je de start-up-wereld op de succesverhalen zoals Facebook, Adyen en Thuisbezorgd?

Lees meer
Geschreven op 31 March 2023

Peak-end rule (regel van piek en afloop): betekenis & voorbeelden

Wat is de Peak-end Rule? Het is een psychologisch inzicht dat beschrijft dat vooral de piek en het einde van een ervaring bepalen hoe iemand zich dat herinnert.

Lees meer
Geschreven op 17 March 2023

Sunk Cost Fallacy (Concorde-effect): betekenis & voorbeelden

Wat is de Sunk Cost Fallacy? Het is de neiging om door te gaan met iets als er een investering in geld, moeite of tijd gedaan is, ook al heeft…

Lees meer

20%+ groei binnen 6 maanden?

Kijk welk pakket bij jouw situatie past.