logo Meer weten images

Cheerleader effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Cheerleader Effect
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 17 november 2023

Niek van Son

Introductie

Heb je ooit gehoord dat je charmanter overkomt wanneer je omringd bent door een groep? Dit fascinerende verschijnsel staat bekend als het cheerleader effect. In dit artikel duiken we in hoe dit effect niet alleen van invloed is op persoonlijke aantrekkingskracht, maar ook verrassende kansen biedt voor ondernemers. We zullen praktische tips en inzichten delen over hoe je dit psychologische fenomeen in je zakelijke voordeel kunt gebruiken.

Wat is het cheerleader effect?

Personen zien er aantrekkelijker uit in een groep dan wanneer ze apart worden beoordeeld (Walker & Vul, 2013).

Hoe komt dit? Doordat je nu niet op individuele kenmerken let, maar op het grotere geheel. De grootte van de groep maakt voor de beoordeling niet uit. Je beoordeling wordt een soort gemiddelde, in plaats van een individuele beoordeling. Het gemiddelde gezicht in een groep wordt positiever beoordeeld dan een enkel individu. Kleine schoonheidsfoutjes vallen in de groep niet op (Walker & Vul, 2013).

Hoe ontstaat het cheerleader effect?

Bij een grote groep is er sprake van veel informatie, veel kenmerken. Je hersenen zijn niet in staat om al deze kenmerken individueel te beoordelen. Dus om jezelf er gemakkelijk vanaf te maken, zoals vaak het geval is bij een cognitieve denkfout, neem je niet alle details bewust waar, maar groepeer je informatie. Nog voordat je een bewuste beoordeling maakt, heeft je brein al een algemene indruk gemaakt en de verschillende onderdelen geordend tot een geheel. Je brein maakt dus een soort algemene samenvatting van het geheel. Evolutionair gezien had het groeperen van informatie vroeger ook voordelen om een snelle inschatting te maken en daarmee de kans om te overleven te vergroten.

Voorbeelden in de praktijk

  • De Ebbinghaus illusie is een goed voorbeeld van hoe omringende objecten je beeld van het object waar het om gaat kunnen beïnvloeden. Twee dezelfde cirkels worden in een groep cirkels gezet. In het ene voorbeeld lijkt de cirkel groter dan in het andere voorbeeld, doordat de omringende cirkels een ander formaat hebben (Roberts, Harris & Yates, 2005).
  • Wanneer je de gemoedstoestand van een groep mensen beoordeelt, zul je eerst een inschatting maken van de groep als geheel (zijn ze boos, blij, bang?) voordat je mensen individueel gaat bekijken.

Het cheerleader effect in je voordeel gebruiken

Maar hoe kun je met het cheerleader effect nu je conversies verhogen? Laat het cheerleader effect jou als ondernemer een handje helpen!

  • Denk groot, dus plaats meerdere recensies, aanbiedingen of producten samen.
  • Bied bundels of pakketten aan om één product of dienst aantrekkelijker te laten lijken.
  • Kies bij foto’s met personen die iets aanprijzen eerder voor groepsfoto’s of foto’s waar ze omringd worden door andere producten.
  • Werk samen met bedrijven die je aanvullen en communiceer deze samenwerking actief.
  • Ga je succesverhalen plaatsen? Begin dan niet met eentje maar plaats er in één keer een aantal als het de allereerste zijn.

Bronnen

Roberts B, Harris M.G. & Yates T.A. (2005). “The roles of inducer size and distance in the Ebbinghaus illusion (Titchener circles)“. Perception. 34 (7): 847–56.

Walker, D. & Vul, E. (2013). “Hierarchical encoding makes individuals in a group seem more attractive.” Psycological Science.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.