Artikelen over Marketing
Marketing is vakgebied waar ontzettend veel mensen de klok van hebben horen luiden, maar eigenlijk niemand weet waar de klepel hangt. Wij proberen in onze artikelen wetenschappelijk bewezen marketingmethoden begrijpelijk en bruikbaar te maken voor mkb-ondernemers.
Daarmee kunnen zij betere commerciële beslissingen nemen en daardoor sneller groeien.
Gambler’s Fallacy (Gokkersmisvatting): betekenis & voorbeelden
De Gambler’s Fallacy is de neiging van het brein om ervan uit te gaan dat de kans dat iets gebeurt verandert, ten gevolge van wat er eerder is gebeurd
Lees meerAvailability heuristic / bias (beschikbaarheidsheuristiek): betekenis & voorbeelden
De Availability Heuristic is een mentale denkfout op basis van beschikbaarheid. Van dat wat makkelijk beschikbaar is in het brein verwachten we onterecht dat het veel voorkomt of opnieuw voor…
Lees meerAnchoring bias: wat is het? En hoe kun je het gebruiken?
Het krachtige effect van de ‘anchoring bias’ is een niet te onderschatten vooroordeel dat automatisch in ons brein ontstaat. We leggen je uit hoe dit effect klanten beïnvloed in hun…
Lees meerEndowment effect: betekenis + voorbeelden voor ondernemers
Het endowment effect beschrijft hoe klanten meer waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) van hen is, dan aan iets dat (nog) niet van hen is. Dus maak je klanten alvast…
Lees meerMimesis: betekenis & wat kun je ermee in online marketing?
Mimesis is Oudgrieks en betekent: nabootsing, imitatie, nadoen. Het is ook een begrip ontwikkeld door de Franse antropoloog René Girard. Hij constateert dat veel (koop)gedrag niet spontaan is of uit…
Lees meerBranded search: adverteren op eigen merknaam en van de concurrent?
Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald) al bovenaan dus waarom zouden we betalen om…
Lees meerPhysical availability: maak je merk makkelijk te vinden én te kopen
Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental…
Lees meerRisicospreiding: haal omzet uit meerdere duurzame marketingkanalen
Marketing kent vele kanalen om prospects en klanten te bereiken. In B2B zijn dat vaak: het eigen netwerk, referrals (word of mouth), beurzen, vakmedia. Online zijn er vele kanalen: social…
Lees meerLandingspagina: Definitie, optimalisatie & voorbeelden
Een landingspagina helpt je om bezoekers te overtuigen een bepaalde actie te ondernemen, bijvoorbeeld het afnemen van een product of dienst. Maar hoe zorg je ervoor dat leads op je…
Lees meerSEO-specialist inhuren? Wat doet een expert met 15 jaar ervaring?
Herken jij dit? Je hebt een geweldig concept of product, maar… Klandizie valt tegen en van échte groei is geen sprake. Je websites wordt niet zo vaak bezocht als je zou…
Lees meerVallen de resultaten uit je online marketing tegen?
Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.