logo Performancescan images
CATEGORIE

Marketing

Artikelen over Marketing

Marketing is vakgebied waar ontzettend veel mensen de klok van hebben horen luiden, maar eigenlijk niemand weet waar de klepel hangt. Wij proberen in onze artikelen wetenschappelijk bewezen marketingmethoden begrijpelijk en bruikbaar te maken voor mkb-ondernemers.

Daarmee kunnen zij betere commerciële beslissingen nemen en daardoor sneller groeien.

Geschreven op 13 februari 2023

Gambler’s Fallacy (Gokkersmisvatting): betekenis & voorbeelden

De Gambler’s Fallacy is de neiging van het brein om ervan uit te gaan dat de kans dat iets gebeurt verandert, ten gevolge van wat er eerder is gebeurd

Lees meer
Geschreven op 27 januari 2023

Availability heuristic / bias (beschikbaarheidsheuristiek): betekenis & voorbeelden

De Availability Heuristic is een mentale denkfout op basis van beschikbaarheid. Van dat wat makkelijk beschikbaar is in het brein verwachten we onterecht dat het veel voorkomt of opnieuw voor…

Lees meer
Geschreven op 31 oktober 2022

Anchoring bias: wat is het? En hoe kun je het gebruiken?

Het krachtige effect van de ‘anchoring bias’ is een niet te onderschatten vooroordeel dat automatisch in ons brein ontstaat. We leggen je uit hoe dit effect klanten beïnvloed in hun…

Lees meer
Geschreven op 20 oktober 2022

Endowment effect: betekenis + voorbeelden voor ondernemers

Het endowment effect beschrijft hoe klanten meer waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) van hen is, dan aan iets dat (nog) niet van hen is. Dus maak je klanten alvast…

Lees meer
Geschreven op 7 oktober 2022

Mimesis: betekenis & wat kun je ermee in online marketing?

Mimesis is Oudgrieks en betekent: nabootsing, imitatie, nadoen. Het is ook een begrip ontwikkeld door de Franse antropoloog René Girard. Hij constateert dat veel (koop)gedrag niet spontaan is of uit…

Lees meer
Geschreven op 22 juli 2022

Branded search: adverteren op eigen merknaam en van de concurrent?

Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald)  al bovenaan dus waarom zouden we betalen om…

Lees meer
Geschreven op 15 juli 2022

Physical availability: maak je merk makkelijk te vinden én te kopen

Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental…

Lees meer
Geschreven op 25 maart 2022

Risicospreiding: haal omzet uit meerdere duurzame marketingkanalen

Marketing kent vele kanalen om prospects en klanten te bereiken. In B2B zijn dat vaak: het eigen netwerk, referrals (word of mouth), beurzen, vakmedia. Online zijn er vele kanalen: social…

Lees meer
Geschreven op 14 september 2021

Landingspagina: Definitie, optimalisatie & voorbeelden

Een landingspagina helpt je om bezoekers te overtuigen een bepaalde actie te ondernemen, bijvoorbeeld het afnemen van een product of dienst. Maar hoe zorg je ervoor dat leads op je…

Lees meer
Geschreven op 13 september 2021

SEO-specialist inhuren? Wat doet een expert met 15 jaar ervaring?

Herken jij dit? Je hebt een geweldig concept of product, maar… Klandizie valt tegen en van échte groei is geen sprake. Je websites wordt niet zo vaak bezocht als je zou…

Lees meer

Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?

Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.