logo Contact images

Risicospreiding: haal leads en omzet uit meerdere marketingkanalen

Risicospreiding marketingkanalen
Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 25 maart 2022

Voor het laatste bijgewerkt op 29 april 2022

Stel, een bedrijf heeft een groeiend Instagram-account waar het grootste deel van de klanten vandaan komt. Of een website die veel omzet behaalt via de organische zoekresultaten van Google. Alles lijkt voor de wind te gaan, maar dan wordt het Instagram-account opeens verwijderd. Of Google voert een update door, waardoor het zoekverkeer naar de website voor de helft wegvalt. Het resultaat: fors omzetverlies. Deze voorbeelden laten zien hoe kwetsbaar bedrijven zijn als al hun leads uit één marketingkanaal voortkomen.

Marketing kent verschillende kanalen. Social mediakanalen als Facebook, Instagram en YouTube, digitale nieuwsbrieven, Google Ads, Google organisch, en de lijst is nog veel langer. Capaciteit en budgetten hebben limieten en dus maken bedrijven keuzes. Het gevaar is echter dat er fors wordt ingezet op één kanaal, dat goed bij het bedrijf past en wat veel leads en verkeer oplevert. Een succesvolle Facebookpagina bijvoorbeeld. Of een website die dankzij SEO hoog rankt in de zoekmachines.

Social media-accounts geblokkeerd

Dat kan een tijdje goed gaan. Maar het is belangrijk dat bedrijven zich realiseren dat ze beperkte controle over deze kanalen hebben. Ze zijn zelf geen eigenaar, alleen gebruiker. En dat levert risico’s op. Het gebeurt steeds vaker dat social media-accounts gehackt worden en ook de social mediabedrijven zelf grijpen regelmatig in. Instagram blokkeert zonder aankondiging complete (zakelijke) accounts, waar de eigenaren vervolgens geen toegang meer toe hebben.

Facebook en Google zijn de facto monopolisten waar je als Nederlands bedrijf eigenlijk nooit een een machtpositie tegen hebt. Je mag blij zijn als ze reageren op supportverzoeken, ook als je voor jouw gevoel stevige budgetten uitgeeft. Dat is geen relatie waar je

Geen hulp van platformen

Instagram kan bijvoorbeeld overgaan tot het blokkeren van een account als de regels op het gebied van adverteren zijn geschonden, of als de gebruiker wordt gezien als spammer of bot.

In het geval van het schenden van regels is het duidelijk waarom een account wordt verwijderd. Maar het gebeurt ook vaak zonder een aanwijsbare oorzaak. De meeste beheerders krijgen hun account niet meer terug, omdat Instagram vrijwel onbereikbaar is voor gebruikers en weinig doet om een oplossing te vinden. Het enige wat dan rest, is een nieuw account aanmaken en dat opnieuw opbouwen. Een flinke streep door de rekening als een groot deel van de bedrijfsomzet aan Instagram te danken was.

Het risico van Google-updates

Maar hoe zit het dan met een website, die een bedrijf zelf heeft ontwikkeld en ook zelf beheert? Dat lijkt een veilige optie, maar dat is het niet. Google voert regelmatig updates door, die het algoritme van de zoekmachine veranderen. Dit kan een grote impact hebben op de rankings in Google van een website. Een negatieve impact kan leiden tot een groot omzetverlies. Zo leidde de Penguin update in 2012 tot veel schade voor veel MKB-bedrijven.

Het belang van diversificatie

Bovenstaande toont aan hoe kwetsbaar bedrijven zijn als ze hun verkeer, leads en omzet uit één kanaal halen. Het succes van dat ene kanaal kan opeens voorbij zijn en dan staan ze met lege handen. Daarom is diversificatie in leadgeneratie essentieel. Investeer in verschillende online én offline kanalen, om zo de risico’s te spreiden. Lees hier meer over leadgeneratie en het belang daarvan.

Investeren in diversificatie

Investeren in diversificatie: hoe werkt dat?

  1. Maak inzichtelijk welke kanalen op dit moment worden gebruikt en hoeveel leads en omzet ze opleveren.
    Kijk daarbij goed naar het soort product of dienst dat per kanaal wordt verkocht. Neem ook de doelgroep mee in de analyse. Welke soort klant maakt gebruik van welk kanaal? Zo zorg je dat je alle doelgroepen met al je producten blijft bereiken.
  2. Maak een overzicht van kanalen die interessant zouden kunnen zijn.
    Kijk naar het totale bereik en het bereik bij de huidige doelgroep. Ontdubbel voor kanalen van hetzelfde bedrijf. Als je Google al gebruikt is Youtube geen nieuw kanaal. Hetzelfde geldt voor Instagram en Facebook.
  3. Kies een aantal extra kanalen.
    Zorg ervoor dat je voor elk kanaal genoeg budget hebt. Zorg voor een datagedreven onderbouwing
  4. Ontwikkel per kanaal een aanpak.
    Zorg dat de verschillende kanalen dezelfde strategie volgen, anders zijn ze lastig te vergelijken.
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant. Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

Kies jij ook voor exponentiële groei?