logo Contact images

Sales Qualified Lead (SQL)

Sales Qualified Lead (SQL)
Sales

Geschreven door Niek van Son MSc op 2 september 2021

Het onderscheiden van leads

Je wilt je marketing- en salesactiviteiten zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Achter een lead aanjagen die eigenlijk niet kansrijk is, is een verspilling van tijd en geld. Verschillende leads zitten in verschillende fases van het aankoopproces en vergen daarom een andere aanpak. Niet elk bedrijf dat bij jou terecht komt is een potentiële klant en het is goed om de veelbelovende leads er snel uit te pikken. Dan kun je daar een marketing- en salesaanpak op maat voor ontwikkelen.

Het marketing- en salesproces onderscheidt de volgende leads:

  1. IQL: information qualified lead. Een mogelijke klant zoekt informatie over een product of dienst.
  2. MQL: marketing qualified lead. De potentiële klant is geïnteresseerd in jouw product en heeft dat laten zien door bijvoorbeeld je nieuwsbrief te downloaden, informatie op te vragen of door verschillende keren op je online marketingcampagne te reageren.
  3. SQL: sales qualified lead. De prospect is klaar voor een gesprek met sales of voor het doen van een offerteaanvraag. In principe is hij bereid om een aankoop te doen.

Een uitleg van de verschillen tussen een MQL en een SQL vind je in deze blog.

Wat is een sales qualified lead wel en wat niet?

Een sales qualified lead (SQL) is een mogelijke klant die grote interesse heeft getoond in een product of dienst en klaar is om het gesprek met de salesafdeling aan te gaan. In de salesfunnel komt de sales qualified lead na de marketing qualified lead (MQL). Dat betekent dat de lead weer een stap verder is in het aankoopproces.

De sales lead heeft daarvoor al verschillende fases van het aankoopproces doorlopen: hij is zich bewust van het feit dat hij een probleem of vraagstuk heeft, is informatie gaan verzamelen en heeft jouw product op het oog als mogelijke oplossing voor zijn probleem. Let wel, als mogelijke oplossing. Een qualified sales lead is nog steeds geen gegarandeerde klant, dus het is belangrijk dat de salesafdeling de juiste strategie kiest om de deal te sluiten.

Hoe herken je een sales lead?

Sale qualified leads hebben duidelijk kenmerken, waarmee ze zich onderscheiden van de andere soorten leads:

  • Sales leads sluiten aan bij je ideale klantprofiel. Het is belangrijk om een goed klantprofiel op te stellen, met informatie over het soort bedrijf, de producten en diensten, aantal medewerkers en andere kenmerken. Dat helpt enorm bij het onderscheiden van verschillende soorten leads.
  • Sales leads hebben een urgent probleem wat jouw producten en diensten kunnen oplossen. Die urgentie is van groot belang: een klant is eerder geneigd een aankoop te doen als zijn probleem dringend opgelost moet worden.
  • Een sales lead heeft veel interesse in jouw aanbod. Dat heeft hij eerder al bewezen, toen hij nog marketing qualified lead was.
  • De sales lead heeft genoeg budget om de aankoop te kunnen doen.
  • Tot slot is autoriteit een belangrijk kenmerk van een sales lead. De sales qualified lead heeft het mandaat om besluiten te nemen.

Van marketing lead naar sales lead

Heb je je lead gedefinieerd als sales qualified lead? Dan is het tijd om de lead over te dragen aan de salesafdeling. Het is aan sales om een verkoopplan op maat te maken, wat de potentiële klant ervan overtuigt dat jouw aanbod zijn probleem gaat oplossen.

DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Online marketing consultant. SEO. Marathonloper. Muziekliefhebber. Duiker.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Begin nú, want later is al lang begonnen.