logo Contact images

Hoe geef je als bedrijf een goede briefing voor een nieuwe website

Strategie

Geschreven door Edon van Asseldonk MSc op 11 maart 2022

Edon van Asseldonk

Voor het laatste bijgewerkt op 16 maart 2022

Een website is onmisbaar voor bedrijven, maar veel bedrijven beschikken niet over webdevelopment-expertise. Bij de ontwikkeling van een nieuwe website ontstaan daardoor vaak problemen. Zo sluiten nieuwe websites niet altijd goed aan bij bedrijfsdoelen, is er onduidelijkheid wie verantwoordelijk is voor welke taken en duurt het ontwikkelen van een nieuwe website meestal langer dan gepland. In dit artikel leggen we daarom uit hoe je een goede briefing geeft voor de succesvolle ontwikkeling van een nieuwe website.

Breng doelen, kanalen en KPI’s in kaart

Een website moet bedrijfsdoelen ondersteunen. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk niet altijd het geval. Soms zijn de bedrijfsdoelen niet helder bij bedrijven zelf. Vaak is de communicatie hierover naar de websitebouwer niet duidelijk of incompleet. Stap 1 is om daarom een strategie op stellen hoe de website bedrijfsdoelen moet ondersteunen. Denk hierbij ook aan de volgende zaken.

  1. Creëer een document met de belangrijkste bedrijfsdoelen en hoe de website hierin moet ondersteunen. Wat worden de doelen van de website? Voor een webshop is dit snel duidelijk, maar voor veel organisaties is dit veel complexer. Definieer eveneens wanneer de nieuwe website geslaagd en creëer een beeld van een succesvolle website.
  2. Via welke kanalen moet de doelgroep bereikt worden. Welke online kanalen gaan ingezet worden om klanten aan te trekken? De keuzes die hiervoor gemaakt worden, zijn ook belangrijk voor de structuur en content van de nieuwe website. Voorbeelden van kanalen zijn Google organisch, SEA en social media. Maak heldere keuzes welke online kanalen belangrijk zijn en betrek vervolgens de desbetreffende specialismen bij de ontwikkeling van de website. Onze ervaring is bijvoorbeeld dat bij projecten waarin SEO vanaf de start wordt meegenomen tot betere resultaten leiden op dit vlak.
  3. Selecteer KPI’s voor de website en stel doelen in om deze te meten. Succesvolle keuzes zijn gebaseerd op data. Stel daarom website-doelen in, bijvoorbeeld offerteaanvragen of online verkopen. Deze data verschaft inzicht in de prestaties van onder meer online kanalen en landingspagina’s. Deze informatie is zeer waardevol voor het verbeteren van marketingcampagnes en de website zelf.

Denk al vroeg na over design en vormgeving

Voordat de nieuwe website ontwikkeld wordt, kunnen bedrijven al nadenken wat de voorkeuren zijn op het gebied van design en vormgeving. Bedenk welk gevoel de website moet overbrengen. Verzamel logo’s, lettertypen en kleuren die op de website gebruikt moeten worden. Als dit nog niet duidelijk is, bekijk dan andere websites. Bespreek voorbeelden van websites die je aanspreken met de webdeveloper. Dit geeft de websitebouwer een goed beeld wat je met de nieuwe website nastreeft. Helemaal perfect is om een brand manual te creëren en deze aan je webdevelopment-bureau te geven.

Inventariseer pagina’s en content

Een reden dat webdevelopment-trajecten regelmatig uitlopen is dat tijdens de ontwikkeling van de website ‘extra’ paginatemplates ontworpen moeten worden. Dit kan voorkomen worden door voor aanvang van het traject een uitgebreide lijst te maken met de soort pagina’s op de nieuwe website verschijnen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Dienstenpagina’s
  • Productpagina’s
  • Landingspagina’s
  • Blogposts
  • Contactpagina’s

Inventariseer ook welke soorten content op deze pagina’s geplaatst gaan worden, bijvoorbeeld

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Illustraties
  • Whitepapers

Over welke functionaliteiten beschikt de nieuwe website

Voor het budget en de planning is het eveneens belangrijk dat alle gewenste functionaliteiten geïnventariseerd worden. Voorbeelden van functionaliteit zijn:

  • Contactformulieren
  • Inlogfunctionaliteit
  • Betaalmogelijkheden
  • Inschrijven voor nieuwsbrief
  • Downloads

Er zijn contentmanagementsystemen, zoals WordPress, waarin standaard al veel functionaliteit is ingebouwd. Het is echter mogelijk dat bepaalde functionaliteit op maat ontwikkeld moet worden.

Spreek budget en planning af voor het project

Natuurlijk wil je met je webdevelopment-bureau een budget en planning afspreken. Voor het budget is het belangrijk om met de webdeveloper duidelijke afspraken te maken welke taken wel en welke niet in het budget vallen. Zo is het vullen van de website met content bijvoorbeeld vaak een taak voor de klant. Het is dan vervolgens verstandig om hiervoor tijd te reserveren. Om planning overzichtelijk te maken, adviseren we om je webdevelopment-partner een lijst met milestones te laten maken met respectievelijke deadlines. Zo wordt tijdens het traject inzichtelijk of een project wel of niet volgens planning loopt.

Vraag om een migratieplan

Website-migraties zijn een risico. Als een migratie slecht wordt uitgevoerd, dan kan dit een grote, negatieve impact hebben op de organische zichtbaarheid van de website en ook problemen geven voor je betaalde marketingcampagnes. Vraag daarom aan je webdeveloper een migratieplan voor hoe de oude website wordt omgezet naar de nieuwe website. Verzoek ook dat er een back-up wordt bewaard van de oude website. Neem het migratieplan vervolgens door met een marketingteam. Zorg dat in het team in ieder geval ook een SEO-specialist aanwezig is.

Zorg dat tracking blijft werken

Veel websites gebruiken tracking-software, bijvoorbeeld Google Analytics, voor het meten van website-data, zoals bezoekers, bron van verkeer, omzet en conversies. Bij een website-migratie moeten (Google Analytics) tracking en conversies vaak opnieuw ingesteld worden. Omdat deze data cruciaal is om het succes van de website te meten, is het belangrijk dat dit op de nieuwe website meteen goed staat ingesteld.

Vraag daarom aan de webdeveloper om hiervoor een plan te maken, waarbij een lijst wordt opgesteld van de huidige conversies. Check na de migratie of deze conversies nog gemeten worden.

Projecten waarin bedrijven een complete en duidelijke briefing geven aan het webdevelopment-bureau hebben een grotere kans om binnen budget te blijven en deadlines te halen. Hierin ligt ook een verantwoordelijkheid voor de webdeveloper om de juiste vragen te stellen en vereiste informatie te verzamelen. We hopen dat dit website briefing document bijdraagt aan succesvolle webdevelopment-projecten.

Edon van Asseldonk
DE AUTEUR

Edon van Asseldonk MSc

Strategy & Innovation (MSc, Universiteit van Maastricht). Sinds 2008 SEO-specialist en tekstschrijver voor mkb-bedrijven. Heeft verschillende telecomwebsites. Wielrenner.

Kies jij ook voor exponentiële groei?