logo Contact images

Inbound marketing

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Voor het laatste bijgewerkt op 27 mei 2022

Wat is inbound marketing?

Wie zich verdiept in online marketing, komt de term ‘inbound marketing’ zeker tegen. Maar wat is inbound marketing precies en wat kun jij ermee?

Maar laten we eerst eens naar de definitie van inbound marketing kijken, zoals die is vastgesteld door de bedenkers van de term:

Inbound marketing is about using marketing to bring potential customers to you, rather than having your marketing efforts fight for their attention. – Hubspot

Vrij vertaald: Inbound marketing is marketing gebruiken om potentiële klanten naar je toe te laten komen, in plaats van te vechten voor hun aandacht.

Inbound marketing wordt vaak gebruik voor leadgeneratie van b2b bedrijven. Omdat aankooptrajecten daar lang zijn is het belangrijk om niet alleen content te hebben die gericht is op het converteren van bezoekers, maar ook content die een klant helpt met keuzes maken. Het gaat erom dat je de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal aanbiedt aan je klanten.

Waar komt die term eigenlijk vandaan?

De term ‘inbound marketing’ werd bedacht door Brian Halligan, CEO van HubSpot. De filosofie erachter was al eerder uitgedacht door Seth Godin in zijn boek ‘Permisson marketing’ uit 1999.

De belangrijkste gedachte is in ieder geval dat je de klanten naar jou toe laat komen. Dit staat haaks op de traditionele kijk op marketing, waarbij je als bedrijf juist actief je klanten benadert.

De 4 fases van inbound marketing

De inbound marketingstrategie volgens Hubspot bestaat uit vier belangrijke fases:

  1. Attract
    In deze fase gaat het erom dat je bezoekers naar je website krijgt. Belangrijk is dat het ook de juiste bezoekers zijn. Dat doe je met relevante content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een blogartikel dat dieper ingaat op de specifieke eigenschappen van een espressomachine. Iemand die zo’n apparaat wil, maar nog niet precies weet wat hij of zij zoekt, kan na zo’n artikel een veel betere keuze maken. Het aantrekken van bezoekers gebeurd met SEO, contentmarketing en Google Ads.
  2. Convert
    Bezoekers op je website zijn leuk, maar je wilt ook graag dat ze iets doen wanneer ze daar eenmaal zijn: converteren naar waardevolle leads. Dat doe je door met je bezoekers in contact te treden. Wat daarvoor de beste manier is, verschilt per website, product en dienst. Voor een duur softwarepakket kan het aanbieden van een proefperiode of demo-presentatie bijvoorbeeld een goede manier zijn. Is de beslisperiode wat korter, dan is het toevoegen van een chatfunctie voor brandende vragen juist weer slimmer.
  3. Close
    Nu je waardevolle leads hebt, is het tijd voor de volgende stap: het daadwerkelijk verkopen van jouw product of dienst. Hoe je dat precies doet, bepaal je in deze fase van je inbound marketing-traject. De tools hiervoor lopen erg uiteen en hangen af van de complexiteit van je product. Heeft iemand een whitepaper gedownload, dan kan een simpele opvolgingsmail al een heel effectief middel zijn. Het opvolgen van deze leads wordt ook wel lead nurturing genoemd. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van marketing automation software.
  4. Delight
    De laatste fase in het inbound marketing-model van HubSpot is ‘Delight’. De gedachte hierachter is dat je klantbeleving aan het einde van het traject elke verwachting heeft overtroffen. Dat zorgt ervoor dat klanten niet alleen terugkeren, maar als ambassadeurs voor jouw merk zelf weer nieuwe klanten aanleveren. Denk dus aan een stukje nazorg. Bijvoorbeeld een simpel mailtje met de vraag hoe een product bevalt. Of dat je klant misschien zelf nog vragen of wensen heeft.

Voordelen inbound marketing

  • Klanten hebben meer vertrouwen in bedrijven die niet alleen bezig zijn met verkopen.
  • Het levert meer leads op tegen lagere kosten.

Nadelen inbound marketing

  • De investering om een inbound marketing machine op te bouwen is relatief groot.
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant. Hobbyprojecten: Brandio & Surface Interval.

Kies jij ook voor exponentiële groei?