
Baader-Meinhof-fenomeen (frequency illusion): betekenis & voorbeelden
Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In dit artikel ontdekken mkb-ondernemers hoe dit fenomeen hun zakelijke keuzes kan beïnvloeden en wat ze er praktisch mee kunnen.
Lees meer
Halo effect: betekenis & voorbeelden
“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Als mkb-ondernemer kan dit effect je kansen op succes verhogen, maar het kan ook blinde vlekken creëren. In dit artikel duiken we dieper in de nuances van het halo-effect en de invloed ervan op je zakelijke beslissingen.
Lees meer
Framing effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: van strategieën voor marktpenetratie tot prijsstelling en personeelsmanagement. Maar ben je je ervan bewust dat de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, de beslissingen die je neemt aanzienlijk kan beïnvloeden, zelfs als de onderliggende feiten onveranderd blijven? Het framing effect, een bekend fenomeen in de gedragspsychologie,…
Lees meer
Confirmation bias: betekenis, voorbeelden en praktische tips voor ondernemers
Jouw klant heeft graag gelijk. Maar jij ook. Dat zul je vast niet tegenspreken. Dat komt omdat we allemaal ‘last’ hebben van de confirmation bias. Wat houd dat in en hoe kun je er rekening mee houden als ondernemer?
Lees meer
Dunning-Kruger effect: betekenis & voorbeelden
Heb je wel eens meegemaakt dat iemand vol overtuiging iets vertelde wat helemaal niet klopte? Had jij toevallig echt verstand van het onderwerp en degene die het vertelde een heel stuk minder? Dan had deze persoon in kwestie waarschijnlijk last van het Dunning-Kruger effect. Lees verder als je als ondernemer…
Lees meer
Cognitieve bias: betekenis + 36 voorbeelden
Als ondernemer kunnen beslissingen grote gevolgen hebben. Je neemt belangrijke beslissingen daarom op een rationele manier. Toch? Nee helaas, ook ondernemers zijn mensen en die worden door cognitieve biases beïnvloed. Leer daarom de belangrijkste cognitieve biases (her)kennen en doe er je voordeel mee, je klanten worden er ook door beïnvloed.
Lees meer
Distinctive Brand Assets (DBA’s): betekenis & voorbeelden
Als merk wil je een onuitwisbare indruk achterlaten. Natuurlijk doe je dat door je klantenservice op orde te hebben, een superieur product te maken of uitstekende voorwaarden te bieden, maar Distinctive Brand Assets (DBA’s) helpen je ook je merkidentiteit te versterken. Wij vertellen ondernemers graag hoe!
Lees meer
Google EEAT & E-A-T: betekenis & SEO verbeteren
Sinds december 2022 heeft Google een vierde pijler toegevoegd aan E-A-T, waardoor het nu bekendstaat als Google E-E-A-T. In dit artikel leggen we je uit wat het is en wat de vier pijlers zijn en hoe je het kan gebruiken om de SEO van je website te verbeteren.
Lees meer
Category Entry Points (CEPs): betekenis & voorbeelden
Hoe zorg je ervoor dat mensen juist aan jouw bedrijf denken op het moment dat ze van plan zijn om te gaan kopen? Dat is een belangrijke vraag die ondernemers zichzelf zouden moeten stellen. Category Entry Points (CEPs) spelen daarbij een belangrijke rol. In dit artikel leggen we uit wat…
Lees meer
Decoy effect: betekenis, voorbeelden & toepassing in marketing
Het decoy effect maakt een van beide opties aantrekkelijker, door daar een derde alternatief aan toe te voegen. Je stuurt de voorkeur van mensen die een keuze moeten maken, door een afleidende optie toe te voegen.
Lees meer