Google-effect (digitaal geheugenverlies): betekenis & voorbeelden
Even iets ‘googelen’ is zo normaal geworden, dat het in 2006 als werkwoord werd opgenomen in het woordenboek. Maar constant googelen kan het brein beïnvloeden. Waarom vergeten we de informatie die we net opgezocht hebben? En waarom is dit voor ondernemers zo belangrijk om te weten?
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Het IKEA-effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Na 3 zoekgeraakte schroeven, 2 keer opnieuw beginnen en 1 keer een YouTube tutorial te hebben geraadpleegd, staat hij dan eindelijk in elkaar: je nieuwe IKEA ladenkastje. Je bent er niet alleen blij mee omdat het kastje zo mooi is, maar ook omdat jouw inspanning heeft bijgedragen aan het resultaat.…
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Het Zeigarnik effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect. Ontdek in dit artikel wat dit effect is en hoe je het effectief inzet als ondernemer.
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Bandwagon-effect: betekenis & voorbeelden
Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het bandwagon-effect precies in, en hoe kun je dit als mkb-ondernemer strategisch benutten om je bedrijf te laten groeien?
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Baader-Meinhof-fenomeen (frequency illusion): betekenis & voorbeelden
Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In dit artikel ontdekken mkb-ondernemers hoe dit fenomeen hun zakelijke keuzes kan beïnvloeden en wat ze er praktisch mee kunnen.
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Halo effect: betekenis & voorbeelden
“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Als mkb-ondernemer kan dit effect je kansen op succes verhogen, maar het kan ook blinde vlekken creëren. In dit artikel duiken we dieper in de nuances van het halo-effect en de invloed ervan op je zakelijke beslissingen.
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Framing effect: betekenis & voorbeelden in marketing
Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: van strategieën voor marktpenetratie tot prijsstelling en personeelsmanagement. Maar ben je je ervan bewust dat de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, de beslissingen die je neemt aanzienlijk kan beïnvloeden, zelfs als de onderliggende feiten onveranderd blijven? Het framing effect, een bekend fenomeen in de gedragspsychologie,…
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Confirmation bias: betekenis, voorbeelden en praktische tips voor ondernemers
Jouw klant heeft graag gelijk. Maar jij ook. Dat zul je vast niet tegenspreken. Dat komt omdat we allemaal ‘last’ hebben van de confirmation bias. Wat houd dat in en hoe kun je er rekening mee houden als ondernemer?
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Dunning-Kruger effect: betekenis & voorbeelden
Heb je wel eens meegemaakt dat iemand vol overtuiging iets vertelde wat helemaal niet klopte? Had jij toevallig echt verstand van het onderwerp en degene die het vertelde een heel stuk minder? Dan had deze persoon in kwestie waarschijnlijk last van het Dunning-Kruger effect. Lees verder als je als ondernemer…
Lees meer
										  									  
									  
									  
									  Cognitieve bias: betekenis + 36 voorbeelden
Als ondernemer kunnen beslissingen grote gevolgen hebben. Je neemt belangrijke beslissingen daarom op een rationele manier. Toch? Nee helaas, ook ondernemers zijn mensen en die worden door cognitieve biases beïnvloed. Leer daarom de belangrijkste cognitieve biases (her)kennen en doe er je voordeel mee, je klanten worden er ook door beïnvloed.
Lees meer
Team
Heldere prijzen
FAQ
Vacatures
Contact
AWR
Ahrefs
Channable
ContentKing
Leadinfo
Optmyzr
Qooqie
Hubspot
Semrush